Tyxo.bg counter

БАТУТ ЗА ВЪЗРАСТНИ

 

Батут за възрастни
 
октомври, 2013 г.
 
© Chris Boswell / www.123rf.com
Смятат го за лекомислено детско развлечение, но батутът може да носи удоволствие и ползи за здравето и на възрастните. А дори и да „топи“ килограми!

 
Върхове на дърветата, стена, върхове на дървета, стена, върхове на дървета… Онова, което виждате, когато скачате на батут, се сменя в такт с подскоците ви: излитате на нивото на последния етаж на съседния блок и се приземявате върху мрежата на батута… Без особени усилия се оказвате на няколко метра над земята и за миг увисвате във въздуха. В този миг ви се струва, че сте в безтегловност. Падайки надолу, чувствате как ви трепери под лъжичката и някъде в зоната на стомаха ви пробождат леко сноп иглички… Позволено е и да се смеете, и да се страхувате…
 
Повече от удоволствие
Хората, които поне веднъж са скачали на батут, въодушевено споделят едно и също: „Страхотно е!“. А някои дори отслабват. С. М. сподели с нас, че от 46 размер дрехи сега носи 42. Благодарение на батута. Нито диети, нито друга физическа активност била практикувала. „Салтото не ми се получи нито веднъж – разказа ни тя. – Но това не е важно. Защото вижте какъв резултат постигнах в отслабването. При това отслабнах с удоволствие!“
Свикнали сме да асоциираме думата „батут“ с детски надуваем атракцион, който всяко лято се появява по парковете. Но батутът не е територия, запазена само за деца. Редовното скачане върху този уред тонизира основни групи мускули и нормализира състоянието на сърдечносъдовата и лимфната система. Ритмичното дълбоко дишане насища кръвта с кислород и забързва обмяната на веществата.
 
Натоварването е така интензивно, че за 45-минутна тренировка се изразходват средно 700 калории. За сравнение: същия ефект можете да постигнете с 1,5 ч джогинг, 2 ч плуване кроул или с 5 ч каране на колело. Другото предимство на батута е, че няма да се изморите толкова, колкото ако практикувате останалите три активности.
 
Впрочем батутът се използва и при подготовката на космонавтите. Защото тренира вестибуларния апарат, подобрява координацията и ни учи на… бързо вземане на решения. Освен това ни кара да се чувстваме по-уверени зад волана и да успяваме в онези спортове, които изискват бърза реакция (например тенис на корт или ски спускане).
 
Първата тренировка
Преди да се качите на батута, поскачайте малко на въже на земята. А когато се качите върху него, се опитвайте да дишате в ритъма на подскоците и при съприкосновение с мрежата – да издишвате. В полета си нагоре отпускайте шията и раменете, а при отскачане стягайте мускулите на цялото тяло, за да не изгубите равновесие.
Отначало може да имате усещане, че пеперуди пърхат в стомаха ви, но с течение на времето то изчезва. На батута може да скачате не само нагоре – надолу, но също и напред – назад и надясно – наляво. По-напредналите могат да свиват към гърдите ту лявото, ту дясното коляно при отскачане; да разтварят крака настрани (в лек шпагат) и да пляскат с ръце над главата или да въртят въображаеми педали, когато се издигат нагоре. Наглед прости упражнения, но не са толкова лесни за изпълнение: и най-малкото отклонение напред или назад – и падате по дупе или по гръб. Усещането от падането е сякаш току-що сте се запознали отново със собственото си тяло. Никой не може да ви обясни как да управлявате тялото си във въздуха. То си е ваше и само вие знаете как да го контролирате. По-точно не знаете, а може да почувствате.
 
Първи постижения
Постепенно можете да започнете да правите и по-сложни упражнения: извъртане на 180 градуса или пък скачане по… гръб. Салто напред. Кривичко, но горе-долу се получи, нали?!
Някои неща ще стават добре, някои – не чак толкова. Но през цялото време ще бъдете изпълнени с възторг. И след всеки скок ще се чувствате по-уверени и по-уверени. И в някой щастлив момент ще ви се удаде да направите първото салто напред в живота си.
От залата после ще си тръгнете потни и доволни. С приятна умора в мускулите и с блажена празнина в ума. Батутът изисква наистина да живеете точно в този момент. Всички други проблеми и да искат, не могат да съществуват, докато скачате. Защото и най-малкото разсейване може да стане причина да излетите настрани и да паднете върху твърдата земя.
Кой колко
 

За да намалите теглото си и да стегнете тялото си, е достатъчно да скачате на батут 2–3 пъти седмично по 1 час. А иначе може да се занимавате толкова често, колкото ви се иска.

 
Ако искате да станете толкова добри, че да правите акробатични упражнения, ще ви трябва треньор и много упоритост. В този случай е най-добре да тренирате всеки ден.
 
А какво да правите, ако ви е страх? Да се сетите, че да скачат на батута могат и 5- и 55-годишните хора. Въпрос на време и на отпускане е. Страхът не е по-голям от никого.
 
Батутът е противопоказан на страдащите от сколиоза, дискова херния и други заболявания на гръбначния стълб. А също така, ако тежите над 100 кг, в момента на съприкосновение с мрежата натоварването върху ставите и гръбнака ви ще превишава допустимото. Имайте го предвид.
 

Публикувано в Здраве, Здравна консултация
АКЦЕНТИ
РЕКЛАМА
АСТРОНАВИГАТОР

ИДЕЯ ЗА ДЕНЯ

НОВИ КНИГИ