Tyxo.bg counter

Пигментни петна

 

Пигментни петна от лекарства и козметика
 
интервю на Теодора СТАНКОВА

© nyul / www.123rf.com
 
 Съвременният начин на живот е свързан с прием на много и различни медикаменти.

Върху кожата си нанасяме всевъзможни субстанции с цел превенция на стареенето или лечение на дерматологични проблеми. Как всички тези продукти и хапчета могат да се окажат виновници за хиперпигментациите, обяснява доказаният дерматолог доц. Мери ГАНЧЕВА, завеждащ сектор по дерматология и венерология в „Сити клиник“ – София.
 
– Доц. Ганчева, с кои заболявания най-често се свързва появата на пигментни петна по кожата?
– Хиперпигментациите могат да бъдат израз на ендокринни нарушения, например при болестта на Ади­сон, или на паранеопластичен процес (кожно страдание, провокирано от появата на карцином някъде в организма). Възможно е да са свързани със системни или с тежки автоимунни болести, с недоимъчни състояния – при дефицит на определени витамини (на витамин В12, А или на фолиева киселина), както и при стрес, заболявания на нервната система, бъбреците и черния дроб, при анемия, при хронични инфекции. 10–20% от придобитите хиперпигментации обаче се дължат на пероралния прием или на локалното прилагане на медикаменти.
 
– Може ли лечението на дерматологичен проблем да доведе до появата на пигментни петна?
– Да, например при локално лечение на псориазис с мазила, съдържащи катран или псорален. Това са силно фотосензитивни съставки и при последващо облъчване с изкуствени или естествени източници може да се стигне до развитие на хиперпигментации. За лечение на акне се използват локални антибиотици, бензоил пероксид и деривати на витамин А, които също са фотосензитивни и могат да се превърнат във виновници за появата на пигментни петна. Затова тези лекарства трябва да се прилагат в сезон, когато няма силна слънчева експозиция. Други небезобидни по отношение на хиперпигментациите лекарства за локално приложение са антисептичните средства, като хлорхексидин и еозин, лекарствата със съдържание на сребро, с които се обработват рани и изгаряния, и широко застъпените нестероидни противовъзпалителни за облекчаване на ставни и мускулни болки. Често след употребата им се появява хиперпигментация в участъците, третирани с крема.
 
– А кои са лекарствата за перорална употреба, които най-често провокират пигментации?
– Лекарствата за вътрешен прием причиняват по-тежки и специфични пигментации.
Нестероидните противовъзпъли­телни; антибиотиците тетраци­клин и миноциклин; сулфонамидните препарати за лечение на урогенитални инфекции; антимикотичните средства; лаксативите, както и оралните контрацептиви могат да причинят характерни пигментни обриви, които се появяват бързо – до 24 часа след приема на лекарството. Цветът на петната може да бъде сивосинкав или кафеникав. Заболяването е специфично и доста коварно, тъй като пигментът, който се образува, е дълбоко в дермата и е труден за лечение.
Друг вид хиперпигментации, причинени от вътрешен прием на лекарства, са т.нар. фотосензитивни реакции, които правят кожата по-чувствителна към слънцето и нерядко приемът им през лятото води до това усложнение. Развитието им е бавно. Появяват се като петна по кожата на лицето и врата след лечение с нестероидни противовъзпалителни лекарства, антибиотици от тетрациклиновата група, сулфонамиди, орални контрацептиви, някои антихистамини и препарати за понижаване на кръвното налягане. Статистиката сочи, че 20% от пациентите, които лекуват аритмията си с амио­дарон, развиват хиперпигментация със сивкав цвят. А кожата на 50% от същите тези пациенти става фотосензитивна.
Лекарствено индуцираните хиперпигментации с експозиция върху лицето и около устата се предизвикват от антибиотици и антиконвулсивни средства (за лечение на гърчове). 10% от хората, които взимат такива хапчета, ги получават. Антидепресантите и цитотоксичните лекарствени средства при онкологични заболявания също водят до пигментации.
Друг вид хиперпигментации са т.нар. постинфламаторни петна, които се получават след преминаването на обрив, причинен от даден медикамент. Този вид пигментация остава „в наследство“ от антимикотици, антихипертензивни лекарства, антибиотици и сулфонамиди.
 
– А кои козметични продукти могат да ни изненадат неприятно…
– Избелващи кремове не бива да се използват през лятото. Anti-age кремовете с ретинол и естрогени трябва да се прилагат само вечер, ако искаме да сме сигурни, че няма да провокират пигментации. Дневният крем трябва да е хидратиращ и задължително със слънцезащитен фактор – по-нисък през зимния сезон и по-висок през лятото.
 
– Кои са „опасните“ етерични масла?
– Много са. Например бергамотовото масло, което присъства в състава на почти всички качествени парфюми; извлеците от редица китайски билки и почти всички цитрусови масла. От съществено значение е комбинацията от етерични масла и начинът им на приложение.
 
– Означава ли това, че трябва да се откажем от продуктите, съдържащи етерични масла?
– Много е важно да се обърне внимание в какъв вехикулум (основно свързващо вещество – бел. моя) е вложено даденото етерично масло. Не трябва да се забравя, че едни кожи развиват хиперпигментации, други – обриви, а трети се чувстват идеално при всякакви обстоятелства. Това е строго индивидуално и не бива да се казва категорично: „Избягвайте този козметичен продукт!“. Нима вие ще пренебрегнете парфюм, който ви харесва, само защото съдържа бергамотово масло? На вашата кожа той може въобще да не навреди, но върху моята да причини обрив.
 
– Изборът изисква ли предварително тестване на индивидуалната реактивност на кожата?
– Определено. За да направите правилен избор на козметичен продукт, е най-добре да се посъветвате с дерматолог, който ще прецени какъв тип е кожата ви и какви са индивидуалните є особености. И съответно ще съобрази избора на продукт с възрастта и общото състояние на организма ви, със склонността ви към алергии, с наличието на лунички, бенки, пигментни петна.
 

Публикувано в Здраве, Здравна консултация, Топ статии
АКЦЕНТИ
РЕКЛАМА
АСТРОНАВИГАТОР

ИДЕЯ ЗА ДЕНЯ

НОВИ КНИГИ