Tyxo.bg counter

ТАЙМ МЕНИДЖЪМНТ НА ОТСЛАБВАНЕТО

Изяж слона!

Тайм мениджмънт на отслабването

 

октомври, 2012 г.
 
© Elena Ivanova / www.123rf.com
 
Не ви е до диети. Понякога не успявате дори да закусите и да обядвате. Единствената ви възможност да се нахраните е късно вечерта, точно преди лягане. За готвене също не ви остава време и полуфабрикатите, фаст фуудът и аламинутите са чести гости в менюто ви. Изход от тази ситуация има и той се нарича тайм мениджмънт. Предлагаме ви да се въоръжите с методите му и ви представяме примерен план за действие през седмицата. Този режим ще ви помогне да се храните правилно, като активно използвате методите на планиране и управление на времето. Пригответе си тефтер за записки и бъдете прилежни.
Понеделник
Поставяне на целите
Това е отправната точка на всяко планиране. Специалистите използват различни техники при определянето на целите, което им помага да решат поставената задача с реални и прости действия. И така, какви трябва да са вашите цели? Ами, трябва да бъдат… SMART (тоест умни).
S (Specific) – конкретни. Не е достатъчно да си поставите задача да отслабнете. Опишете подробно какъв резултат искате да получите: да изравните корема, да си върнете талията, да подобрите пропорциите на тялото. Отговорете на въпроса, какво означава за вас думата „стройна“ – идеална фигура, добра физическа форма? А може би искате да си върнете предишното тегло? Тогава открийте стара снимка, на която се харесвате, сложете я на видно място и я поглеждайте от време на време.
M (Мeasurable) – измерими. Превърнете целта в конкретни цифри. Килограми, сантиметри и размер на дрехите – какъв точно е вашият идеал? Как бихте измерили енергичността и добрата спортна форма? Например да се качите до петия етаж, без да се задъхвате?
A (Achievable) – постижими.Да свалите 10 кг за седмица е лоша идея. Бързото отслабване ще повлияе отрицателно на здравето и състоянието на кожата ви. Диетолозите съветват да стопявате по 1–1,5 кг седмично.
R (Relevant) – съответстващи на резултата.Мнозина мечтаят да отслабнат, за да си намерят мъж или да получат повишение в службата. Но често излишното тегло изчезва, а проблемите остават, защото (оказва се) не килограмите са били виновни. Неувереност в собствените възможности, некомпетентност – определете какви са истинските ви проблеми. Планирайте само тези резултати, които действително зависят от загубата на тегло: подобряване на здравето и физическата форма, възможност да носите модни дрехи.
T (Timed) – съгласувани по време.Целта трябва да бъде постигната в определен срок и да е разбита на подцели, също ограничени по време и срок на изпълнение. Това означава, че когато си поставите задача да отслабнете, да кажем, с 20 кг, трябва да решите за какъв срок ще стопите първите 5, 10, 15 килограма.
 
Вторник
Ядене на „слонове“ и „жаби“
Пристъпваме към постигане на целите! Всяко начало е трудно и обикновено не знаем как да подходим към голямата задача. Например целта ви е да стопите килограми с помощта на диета. Преди всичко трябва да решите каква диета да изберете. Възможно е да посетите диетолог, който да разработи индивидуална програма за вас.
Ако пък сте решили да се справите сами – определете с какви действия ще постигнете отслабването. Например да не пропускате хранене, да изключите от менюто вредните продукти, да намалите порциите, да не преяждате точно преди сън. На езика на тайм мениджмънта всички тези сериозни задачи, чието решаване изисква време и усилия, се наричат „слонове“. Въпросът е как да изядете слона? Най-лесно – като го разделите на пържоли. Раздробете мащабната задача на множество по-малки етапи и прости конкретни действия. Да кажем, че сте решили всеки ден да закусвате добре (за да не хрупате бисквити и ядки през целия работен ден). Ако до този момент обаче никога не сте имали време да закусвате, на организма ви няма да му бъде лесно да се пренастрои на новия режим. Затова започнете с една конкретна малка стъпка. Изпивайте всяка сутрин в продължение на седмица по чаша зелен чай с мед. През следващия понеделник добавете към закуската 1 сварено яйце или сандвич със сирене. И отново се придържайте цяла седмица към това правило. Гарантираме ви, че скоро самите вие няма да забележите как ще започнете пълноценно да закусвате. Няколко такива малки промени и хапка по хапка, вашият слон ще бъде изяден!
Специалистите по тайм мениджмънт съветват също всеки ден да изяждате и по една „жаба“. С други думи, това не е голямо, но е неприятно усилие, което не ви се иска да полагате. Постоянно го отлагате и то се превръща в проблем. Съставете списък на вашите „жаби“ (например да миете зъбите си за 3 минути вместо за 30 секунди, да правите по 20 клякания сутрин) и всеки ден „изяждайте“ по една „жаба“. Така значително по-бързо ще се придвижите към реализиране на целта.
 
Сряда
Разпределяне на времето
През деня внимателно записвайте какво и кога сте правили. Например:
 7.00 ч. – ставане, тоалет
 7.20 ч. – гимнастика
 7.40 ч. – закуска
И така нататък. Подробното описание ще ви позволи да разберете защо не ви стига време да похапнете нормално. Най-често се оказва, че времето изчезва безследно пред компютъра, телевизора, в телефонни разговори, по пътя и на опашките. Всички тези времеви загуби могат да бъдат съкратени или използвани рационално. Докато пътувате с метрото, бихте могли да четете книга за здравословно хранене или да си съставите списък за покупките.
Въведете и хранителен раздел във вашия дневник и подробно записвайте какво сте изяли през деня и при какви обстоятелства. Така ще си изясните защо не ви достигат едни 30 минути за готвене и по каква причина не се храните в планирания час.
 
Четвъртък
Търсете стимули
В тайм мениджмънта има два основни вида поощрения: „междинна радост“ и „голяма награда“. Голяма награда (покупка на спортни дрехи, посещение на спа) си подарявайте при постигане на големи цели. За изпълнението на по-дребните ежедневни задачи си доставяйте междинни радости – четете от любимото си списание, вземете вана. И, естествено, никакви поощрителни шоколадови бонбони!
 
Петък
Разчистване на пространството и списък на покупките
Много бизнесмени започват пътя си към успешното управление с почистване на бюрото си и с изхвърляне на ненужните бумаги. Вие пък започнете с уборка на кухнята. Изхвърлете продуктите с изтекъл срок на годност. Избавете се от запасите със снаксове и сладкиши или поне скрийте тази храна в най-затънтения ъгъл на шкафа или хладилника. Внимателно изучете състава на храните, които остават. Добри или лоши са те за вашето здраве, или са пълни с консерванти и оцветители? Замислете се дали не е добре да ги замените с по-здравословни продукти и направете списък на полезните храни. Например вместо подсладено кисело мляко и сметана включете натурално кисело мляко и извара без добавки.
Сега ви остава само да попълните липсващите основни хранителни продукти, и вашият списък с покупките е готов. А ако сте решили в неделя да готвите някое полезно и ново ястие, сега е най-доброто време да намерите подходящата рецепта и да допълните списъка с продуктите, които ще ви потрябват за него.
 
Събота
Посещение в магазина
За мнозина това е денят за покупки за седмицата. Не пазарувайте обаче на гладен стомах, а се подкрепете с полезна храна, преди да излезете от вкъщи. Ако сте гладни и отидете да пазарувате, ще ви се прииска да купите и нещо вредно и ненужно. Използвайте тази малка хитрина и ще си спестите излишни килограми и ненужни харчове.
 
Неделя
Съставяне на план за следващата седмица
Успешните мениджъри не пропускат да съставят подробен план за следващата седмица. Последвайте примера им. Вие имате цели и в ежедневието ви ще влязат нови и разнообразни дейности. Това могат да бъдат повтарящи се задачи. Към тях се отнасят полезните навици, например пълноценната закуска или сутрешната гимнастика. Планът ви трябва да включва и твърдо придържане към определено време за изпълнение на задачата, както и гъвкави (несъобразени с точен срок) задачи. Планирайте и задачите, които отнемат повече време и не зависят от конкретна дата (можете да ги свършите в сряда, а може и в петък). Придържайте се обаче към определеното време, което изискват за изпълнение – 2, 3 или 4 часа. Естествено, най-добре е веднага да набележите всички важни задачи от различните области на живота и да ги сравните по значимост. Такова планиране ще ви даде шанс да се откажете от някои от тях, а други, по-приоритетни, да не изпускате от контрол.
За незначителните ежедневни занятия, често не много важни, но изяждащи основно време, тайм мениджмънтът използва думата „пясък“. За важните базови задачи, за които забравяме или които отлагаме, се използва понятието „камъни“. Ако вземете купа и я напълните с пясък, то в нея няма как да сложите камъни. Но ако първо напълните купата с камъни, то след това в нея лесно ще можете да насипете пясък. Така е и в живота: старайте се да се ръководите от вашите приоритети и да обръщате внимание първо на истински важните неща.
Безусловно правилното хранене, активността и здравето се отнасят към базовите ценности на всеки човек, тъй като в крайна сметка от тях зависят нашите успешност и качеството на живота. А следващия път, когато не ви стига време да закусите, помислете не сте ли сменили камъните с пясъка.
 
(…)
 

ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА БЕЛА ИЛИ В ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ ТУК

 

Публикувано в Женски работи, Здраве
АКЦЕНТИ
РЕКЛАМА
АСТРОНАВИГАТОР








АСТРОЛОГИЯ  
АСТРОСТАТИИ  
ИДЕЯ ЗА ДЕНЯ

НОВИ КНИГИ