Tyxo.bg counter

TEDИ ЗАРЕВА И АЛЕК АНДРЕЕВ

Talk about TED
 
от Мирослава ИВАНОВА
 
септември, 2011 г.
 
Теди Зарева
 
TED е стил. TED е конференция. TED е TED.com. TED е TEDx. TED е TEDxBG. TED е TEDи Зарева. TED е Алек Андреев… Теди и Алек са от младите хора, които си струва да бъдат споделяни. Образовани са и са компетентни в много области, защото са правили и правят различни неща. Тя е режисьор, който се е занимавал с фотография и журналистика. Сега е част от инициативата „Заедно в час“, преминава през едно изключително интензивно обучение, което много скоро ще є даде възможност да бъде учител. Той е възпитаник на Американския колеж, учил е и е работил в Щатите, но световната икономическа криза го връща у нас и сега се занимава основно с програмиране, като работи дистанционно за швейцарска фирма. Обича да поправя велосипеди, последно му е хрумнало да отвори бар на морския плаж.
 
Алек Андреев
 
Конференцията TED
(Technology Entertainment Design – технология, забавление, дизайн – от англ. ез. – бел. ред.) възниква през далечната 1984 г. и отначало е само една широка колкото една конференция платформа, тясно определена от трите думи в абревиатурата. През първите 20 години лекциите от TED конференциите не са били достъпни онлайн. Сега на сайта TED.com има стотици видеа с презентации на най-различни теми. Присъединяването към TED на един интересен човек – Крис Андерсън – е решаващо за мащабното разрастване на платформата и е изразено в мотото „Идеите, които си заслужава да бъдат споделяни“. Един от механизмите за това разрастване е програмата TEDx, която дава възможност за организиране на събития, подобни на TED, във всяка точка по света. Точно такова събитие организират моите събеседници. Смятат, че това, което правят, има смисъл не само за техния личен свят. Вече подготвят третата TEDxBG конференция, която ще се проведе в началото на следващата година. Забравих да ви кажа, че
 
онзи интересен човек от TED, Крис Андерсън
е роден в Пакистан, учи в Оксфорд и започва кариерата си в журналистиката. Има издателски бизнес, но сам в едно от видеата на TED.com нарича най-дебелото списание от тези, които издава, „въздух под налягане“. Докато разговарям с Теди и Алек, се чудя дали това не са последните минути на класическия жанр на интервюто. Интернет отдавна промени понятието „тираж“ по смисъла на печатните медии и го замести с „брой уникални посетители“, „брой сваляния“ и пр. Защо пък социалните мрежи, блоговете и презентациите в стил TED да не направят така, че хората да представят сами себе си, идеите и дейността си?
– Всеки ли може да организира TEDx събитие?
Алек: Има хора, които са искали от нас позволение да си направят събитие. Ние нямаме лиценз за събитие за България и всеки може да направи TEDx. В Щатите има стотици TEDx-ове. Единствената особеност е, че за организирането на TEDx събитие за над сто души, каквото е нашето, е с условие един от организаторите да е присъствал на голяма TED конференция. През първите две години ние използвахме лиценза на Мария Попова, която беше ходила на голям TED. Интересното е, че билетът за голям TED струва 4000 долара. За да отиде на първия си TED, Мария направи кампания в блога си и събра парите за около седмица и половина. За сравнение, билетът за TEDxBG струва от 25 до 50 лева.
Теди: В България вече имаше TEDx събитие в НБУ, имаше TEDx и във Варна. Това са събития, които всеки може да организира по всяко време.
– Вие как започнахте? Чия беше идеята?
Теди: Беше преди три години, когато пред една група приятели, които знаеха за TED, Мария Попова съвсем между другото каза: „Хайде да правим TEDxBG.“ Никой не вярваше, че на следващия ден това намерение ще продължи да съществува. Изведнъж, след няколко месеца, се оказа, че ние организираме TEDx, че търсим спонсори. Въвлякохме се, запалихме се, видяхме, че става, и ето ни вече за трета година готови и нахъсани за още.
Алек: Никой от нас не разбираше от организиране на събития с повече от десет души.
Теди: Всичко беше подчинено не на доверие, а на вяра. Не сме се и замисляли, че няма да намерим пари, че няма да съберем хора. Тогава бяхме четирима човека, сега сме трима организатори.
 
Алек (вляво), Теди и Ники – организаторите на TEDxBG
 
– По какви критерии организирате TEDxBG?
Теди: Опитваме се да имаме наистина обективни критерии. Имаме един огромен екселски файл с критерии и точкова система на гласуване, но в същото време имаме и много силно мнение за това, какво ние смятаме за качествено, и го налагаме.
Алек: Хубавото е и че сме много различни като хора и всеки държи на определени теми. Например аз съм по-научно ориентиран, Теди клони към темите и хората, свързани с изкуството.
Теди: Алек е научният и рационален подход, аз съм емоционалният и творческият подход. Получаваме много предложения от хора, които искат да разказват житейски истории, които със сигурност са много интересни, но просто не пасват на формђта. Писали са ни хора, които имат богат житейски опит, пътували са много. Но това, че си преживял някакви интересни неща, не е достатъчно условие, за да дойдеш и да говориш на TED конференция. Придържаме се към мотото идеята да си заслужава и да бъде чута от много хора и се питаме също така има ли какво да се направи с тази идея след това. Аз имах огромния шанс да присъствам на голяма TED конференция. Самият факт, че веднъж си бил там, те кара да се придържаш към някакви стандарти, когато организираш TEDx събитие. Чувстваш се специален, че си имал привилегията да посетиш това място и да бъдеш сред такива хора и после искаш именно този дух да пренесеш обратно в събитието, което организираш. Развиваш нещо като лоялност към идеята, която те кара да се придържаш към високо качество в организацията. На голямата TED конференция имах възможност да се запозная с много организатори на TEDx-ове по света. Всеки един от тях го организира в свободното си време, с лични ресурси или с ресурси, които намира сам. Пламъкът, желанието във всеки са също толкова силни, колкото и придържането към качеството.
– Франчайзингът не ви ли налага правила, с които да се съобразявате?
Алек: Франчайзингът е направен така, че позволява да се съберат десет приятели, да си правят видеа вкъщи и това пак да е TEDx събитие. Всичко е много свободно по отношение на това, какво можеш да правиш. Много се държи обаче на имиджа на TED като организация.
Теди: Всичко идва от хората, не от правилата. Не може просто да следваш правилата и да направиш добро събитие. Човешкият фактор е много силен при организирането на TEDx събития.
– Какво повече научихте за кухнята на TED, което не знаехте преди, когато сте били обикновени потребители на TED.com?
Алек: Колко много подготовка отива във всеки лектор. Първо лекторите подготвят сами презентациите си, след това започва един процес на тренировки, който включва коучинг за публично говорене, репетиции пред публика и пр.
Теди: Когато хората гледат видеата в TED.com или в нашия сайт, в повечето случаи не осъзнават, че това не е просто един човек, който е отишъл да си разкаже историята. Зад тези 18 минути, колкото е времето за презентация, стоят дни подготовка. Подготовката на голямо TED събитие прилича на филмова продукция. Там непрекъснато се правят репетиции. Репетиции за камери, репетиции за осветление, репетиции с лектора. Стига се до това, в кой момент колко точно стъпки този човек да направи, напред или назад по сцената. Къде да застане, къде да направи пауза. Обратната връзка, която дават на лекторите Крис Андерсън и другите куратори, е до последния детайл, до последната пауза, до думата.
– Как този процес се случва при вашата подготовка за конференция? Върху съдържанието на лекцията или върху поведението на презентатора ви се налага да работите повече?
Алек: Лекторите все още не възприемат участието си в TEDxBG като толкова голямо преживяване. Затова и не всички му отделят достатъчно време. Освен това ние нямаме ресурсите да правим пълни репетиции. Поне досега не сме правили. Но се срещаме многократно с всеки лектор, той представя лекцията си пред нас, а ние му даваме обратна връзка.
Теди: В България все още няма култура на презентиране. Ние посещаваме много конференции, за да си търсим лектори, и виждаме, че организаторите тук невинаги си дават сметка, че да поканиш един интелигентен и успял човек, не означава, че той ще представи добра лекция, на която зрителите ще се насладят и която ще бъде вдъхновяваща за тях. Качествата на презентацията и качествата на лектора понякога не съвпадат. Именно затова ние се опитваме да работим предварително и върху съдържанието, и върху представянето на лекцията. Хората, които се съгласят да участват в TEDx, не подозират всъщност колко настояваме те да имат чернови и да ни ги пращат. Колко настояваме те да си преправят черновите, колко настояваме да ги чуем поне няколко пъти. Наистина се изненадват. Но пък много лектори са ни благодарни след това. Много от тях, които смятат, че са се представили добре, го отдават на времето, което сме им отделили, на обратната връзка, която сме им дали.
– Достатъчно популярен ли е TED в България?
Теди: Колко е достатъчно?
Алек: Около една трета или дори половината от хората, които дойдоха на последната TEDx конференция, изобщо не знаеха какво е TED. Но от друга страна, в сайта TED.com, в който има превод на някои от лекциите със субтитри, българският е първият или вторият най-популярен език. Което означава, че тези, които са запознати, са доста активни.
– С какво ще бъде по-различна, по-добра третата конференция?
Алек: Големите дебати помежду ни сега са: качество или количество. Дали да направим конференцията в по-голяма зала и да дадем възможност на повече хора да присъстват, или да задържим формата малък, като засилим усещането за общност между тези, които наистина се интересуват от TED. Досега не е имало реална възможност хората да се запознават по-активно помежду си. Нашата конференция протича само в един ден.
Теди: Имаме много идеи, които ще се опитаме да приложим с течение на времето. Когато човек гледа онлайн, си мисли, че фокусът на TED са лекторите. Когато отидеш на голяма TED конференция, осъзнаваш, че лекциите са един вид причина на едно място да се съберат страшно много интересни, мислещи, успели и дейни хора, които отиват там основно за да говорят и да разменят идеи помежду си, за да създават връзки. Лекторите и самото шоу са „извинението“ тези хора да платят тези пари, да се съберат на едно място и да почувстват, че принадлежат към един по-специален клуб. Никой не отива там с половинката си или с група приятели. Всеки предпочита да отиде сам, за да може през четирите дни на TED да присъства на всички възможни нетуъркинг събития. TED – това са именно неговите вестоносци. А хората, които са успели да присъстват там, са вестоносците на TED. Те са хората, които организират TEDx събития, правят бизнеси, достойни да бъдат на сцената на TED, ключови са за успеха на конференцията и за нейния имидж. Това е нещото, което тук трябва да се опитаме да направим. Не просто да даваме сцена на идеи, които висят в пространството, а да показваме идеи, които могат да се захванат, да се развият. Да има и правене, не само идеи.
Алек: В последните години хората са адски (това е точната дума) информирани за всичко, което се случва по света, но се задоволяват с това да бъдат информирани и нищо не се случва. Ние не искаме само да казваме на хората „Вижте това е много лошо“, а да се опитаме да ги активизираме да направят някаква промяна.
– Във вашите конференции са участвали и чужденци?
Алек: За нас е второстепенно да поканим лектор от чужбина. Чужденците се качват на самолета веднага след конференцията и с тях нямаме възможността да започнем да правим нещо заедно. Целта ни е да показваме българи с интересни идеи. А ни е трудно да намираме интересни българи не защото ги няма, а защото никъде не се говори за тях. Вестниците не пишат за интересни иновации например. Имахме една идея мечта да направим един балкански TED.
Теди: Това също бяха едни дебати сред организаторите на TEDx събития. От една страна, всеки се стреми към организирането на все по-мащабни събития. От друга страна, ценното на TEDx събитията е, че те са организирани около дадена общност. Те са местни и това е много важно. От една страна, дава възможност местни таланти да бъдат извадени на повърхността, а от друга – да бъде сплотена локалната общност.
– Теди, разкажи, моля те, още нещо за големия TED?
Теди: Потапяш се в един различен свят. В момента, в който носиш баджа на TED, ти си приет. Там е пълно с хора, които имат мултимилионен доларов бизнес, които са съветници на министър-председатели и президенти. С всеки един от тях можеш да седнеш и да си поговориш. Щом носиш „дъ бадж“, ти си приет. Срещнах и много от организаторите на TEDx събития, много от преводачите на субтитри, които бяха поканени с безплатни билети в знак на благодарност.

Публикувано в Интервюта, Личности
АКЦЕНТИ
РЕКЛАМА
АСТРОНАВИГАТОР








АСТРОЛОГИЯ  
АСТРОСТАТИИ  
ИДЕЯ ЗА ДЕНЯ

НОВИ КНИГИ