АЛБЕНА АЛЕКСАНДРОВА:
„ВИНАГИ СЪМ МЕЧТАЛА ДА БЪДА МЪЖ ГЕЙ И ЕВРЕИН В ЕДНО“
Разговора води Теодора СТАНКОВА
Снимки Мариана ПЕТРОВА
декември, 2008 г.
Наричат модата диктаторка, самовлюбена, гениална, изящна, остаряла, неостаряваща, различна, противоотрова на действителността. Точно толкова многолика е и Албена Александрова, която изразява себе си във и чрез модата си.
– Сред морето от мъже, модни дизайнери, как се чувства една жена?
– Да, навсякъде по модните подиуми водещите дизайнери са мъже. Аз винаги съм мечтала да бъда мъж гей и евреин в едно. (Точно така и го напиши.) Защото, кажи ми едно водещо име от световната мода, което да не принадлежи на евреин или на гей?! Значи това е мечтата на всеки стилист. Това е формулата на успеха. Не знам какво се случва в този моден свят, накъде вървят нещата, но евреите са водещи в много бизнеси и особено в модата. Един Алберт Албъз например предлага изключително безумна мода, да ме извинят всички, които си падат по него. Той беше дизайнер на Ив Сен Лоран за една година и буквално го изгониха. Според мен Алберт Албъз е едно недоносено дете с болни фантазии, по които припада цяла Европа. Аз обаче никога няма да си купя негова дреха, независимо че е гей, че е евреин и че е Алберт Албъз. Просто пресата го е направила велик.
– Какво е естетски кич?
– Почти отшумява наложилият се на мода преди два сезона кич. Тогава в модното пространство се появи терминът „естетски кич“. В началото много му се смеех, за мен или има кич, или има естетика. Този микс от двете думи сам по себе си нищо не означава. Всеки един от модните теоретици би се затруднил, ако трябва да разтълкува това понятие. Но то се наложи със значението си на стилова комбинация, отиграна най-вече в аксесоарите. Тоест допуска се една класическа рокля или пола на волани в етностил да се съчетаят със спортно яке с кантове на ръкавите. Обувките са или спортни, или изключително елегантни – в двете крайности. Фактически се комбинират няколко стила на обличане, т.е. нямаме стил. В момента обаче в модата има тенденция на силно завръщане на класиката, на изчистения елемент.
– Откъде тръгват модните тенденции?
– В Париж има Френски институт за мода, който пуска една генерална линия за развитието на модата четири години напред. Излизат професионални букове, трендове с по 500–600 нови идеи. Има много информация в медийното пространство. Така че аз от тук нататък знам за следващите 4 години какво ще се случи. Все пак, когато нещо излезе на мода, се съобразяваме с пазара, колкото и да не ни се иска. От една страна, пазарът казва „това искам да нося“, от друга страна – има тенденция, която върви 4 години напред. Ако излезе мода тип Джаки Кенеди с чиста геометрична форма, много малко жени биха я харесали, защото в нея не се чувстват секси. Роклите стил ампир пък не биха се харесали на жените, които имат изразени талии и искат обезателно да им се очертае талията. По-безформените жени ампирът ги устройва. Затова аз пускам на пазара нещо, което е актуално, и нещо, което да задоволи интересите на пазара. Така се задоволяват повече вкусове. Затова обикновено дизайнерите имат по 2 или 3 линии. Или от линия по няколко различни модела.
– Каква е представата на българина за лукс?
– Темата за лукса е много дискутирана в нашите среди напоследък – не само у нас, но и в Европа. Моята трактовка на темата лукс е по-особена. За мен щастието е лукс. За много хора в България луксът е материална даденост. Ако обаче нямаш необходимостта да живееш луксозно, не е нужно да си купуваш скъпа дреха, скъпа вещ, скъпа кола или къща само за да покажеш на другите, че имаш някакво ниво на живот. Това е изкуствен лукс. Но дори да имаш нужда от точно такъв, чудя се как у нас можеш да го използваш. Къде в България да носиш луксозните си дрехи или обувки? По разбитите софийски улици, покрай преливащите кофи за боклук, където ароматите на урина, носещи се от безистените, се смесват със скъпия ти парфюм?! Не че и аз не го правя, но съм възмутена. Смятам, че вината за това е и в нас самите, защото не само че не пазим, но и се примиряваме с това, което ни предлага общината, на която плащаме безумно високи данъци за смет. Така че луксът е в главата на всеки един от нас. Ако ти искаш да живееш луксозно, на себе си да доставиш удоволствие, можеш да си създадеш един оазис и да си се забавляваш посвоему. Ако искаш да го направиш само за да се покажеш, че караш порше, си глупак. На Запад, когато си купуваш луксозна лимузина, автомобилът е съпроводен с каталог, който показва/подсказва стила на собственика – бизнесмен, денди стил, който ще закара тази кола пред вкъщи на изчистената улица с красиви приветливи фасади. Тази среда изисква и този начин на живот.
– Кои и по-скоро какви са клиентките на „Рошавата гарга“?
– Визията, която бутикът предлага, е предназначена за жени със собствен бизнес, които сами се издържат, а не чакат някой да ги издържа и да им купува парцалки. Клиентките ми са бизнес дами, банкерки, юристки, дами с престиж, зад които стоят големи компании. В ценово отношение дрехите и марките в магазина са със среда плюс. Аз предлагам дрехи за всяка дама, която се грижи за себе си. Знам какво коства това на всяка една от нас. И смятам, че и в ценово отношение сме изключително конкурентни. Много съм доволна, че нямам клиентки мутреси. Казвам го, защото съм се пазила от това съсловие на обществото. Преди години една такава дама дойде в бутика ми с разтърсващо самочувствие, арогантна и капризна. След като тя си избра дреха, в бутика влезе мъжът й, който беше с още по-безумно поведение. В момента на плащане той извади едни пачки от долари, левове и марки, още нямаше евро. Нареди ги на масата в бутика и каза: „Отбройте си, каквото искате.“ На мен ми стана много обидно, защото в този бутик човек не би трябвало да се държи така. Проявих голяма доза гордост и го помолих да си прибере парите и да напусне бутика. При което той се развика: „Ти коя си, на каква се правиш…“ Събраха си нещата и си тръгнаха. Разбира се, не се извиниха. Така постепенно отсях тази категория пазаруващи при мене. Отдавна не ми се е случвало подобно нещо. Дано българинът да е надскочил вече простотията си.
КОКТЕЙЛНА МОДА
В сезона, когато заваляват поканите за коледни и новогодишни купони,
с Албена Александрова разговаряме за коктейлната мода.
с Албена Александрова разговаряме за коктейлната мода.
– Има ли мода в коктейлното облекло?
– Определено. Официалните тоалети, с които сме свикнали и ни се струват едни и същи, винаги са „преразказани“ по различен начин от дизайнерите. Когато говорим за коктейлна мода, всеки се сеща за малката черна рокля. Но тя никога не е точно онази малка рокля на Шанел.
– Какво е актуалното в официалния дрескод през този сезон?
– Черният цвят, който никога не е слизал от сцената, сега ще е „във вихъра на танца“. Комбинацията бяло и черно, както и комбинацията червено и черно. Друга класическа тенденция са яркочервените рокли. На върха сега е естествената тежка коприна. Като водеща тенденция се наблюдава и едно напластяване на ефирни материи, като шифона например. Напластяване под формата на плисета или набори, които обаче са по-специфични – силно опънати, за да не деформират модела. Фешън е и заиграването с различни материи – комбиниране на по-плътни с по-ефирни: шифонът изящно се съчетава с естествена коприна, а тафтата с – дантела. Интересно решение е съчетанието на дантела със светла подплата – обикновено черна дантела върху екрю подплата. В самата дантела могат да се инкрустират камъни Сваровски, пайети, различни декорации, които внасят шик и лукс.
– Съобразяването с протокола задължително ли е?
– Аз съм привърженик на протоколната мода. Обикновено в поканите е упоменат дрескод, който трябва да се спазва. Незачитането му е неуважение – първо към самия теб, после към домакините. Ако облеклото не е строго дефинирано от изискванията на самата покана, то решението ви за облекло трябва за зависи от нивото на коктейла. Ако партито започва в 18.00 ч., не можете да отидете с дълга рокля. Но ако коктейлът започва в 20.00 ч., протоколът изисква дълга вечерна рокля, може и с гол гръб.
– Официалното облекло допуска ли закачки?
– Да. Като, разбира се, еротичните закачки не са търсени в късите дължини на дрехите или в голямото деколте, а в детайла на самата дреха. Те са само подсказка в геометрията на кройката. В момента има тенденция към силно изчистване на силуета. Когато черното се върне на мода, това е първият сигнал, че и класиката шеметно се завръща. Простотата на кройката е всъщност силата на дрехата. Тя се постига с нарязвания – шевове и пенсове, които се появяват на нестандартни места. Не се прави силно изрязване на деколтето, а чрез пенсове и специална конструкция на самата яка силно се изчиства силуетът на самата дреха. Много е женствено. Това е новото в модата за този сезон. „Подправката“ е самата простота на линията – силно изчистен силует без излишни маниерни подробности. Аз обаче съм фен на аксесоарите и към коктейлната рокля бих сложила едно хубаво декоративно цвете или шал в контрастен цвят. Или пък бих я съчетала с шапка и ръкавици, които също ще търся в друг цвят. Защото ежедневието ни е достатъчно черно-сиво и е хубаво да има цвят за настроение.
– Какво е класическа елегантност?
– Всичко да е толкова премерено и да е на мястото си, че да няма нищо излишно. А това на малко жени им се удава. Ние обикновено се заиграваме и стигаме до една претруфеност, характерна за нашия балкански стереотип. По-близка ни е пищността на Италия. Агресията и колористиката на италианската мода допадат повече на българката, отколкото френският шик. Това, което „натежава“ в облеклото, обикновено са златата и металите, както и бронзово-сребристите оттенъци, от една страна. И от друга страна – силната колористика в дрехите. Когато се комбинира долна и горна част, едната от двете трябва да е изчистена. Ако панталонът е цветен, то горната част може да е в един от нюансите му.
– Кой е тоалетът, с който една жена няма да остане незабелязана?
– Една жена, за да бъде забелязана, трябва да облече своята дреха. Без значение дали тя е модерна в момента. Има много куриозни случаи, когато жени, следващи тенденцията, обличат нещо само защото е актуално. Дрехата е душа.Дрехата е колорит, изразно средство, чрез което една жена трябва да покаже себе си. Ако обаче дамата не е облечена в своята дреха (тази, която е точно за нейната фигура и пасва на нейния маниер), тя просто ще преразказва чуждо поведение. А това вече е снобария. Има жени, които са облечени много скъпо, но не им личи. И много често се случва дами, облечени поносимо в ценово отношение, да придадат шик, лукс и цена на дрехата, която носят. Ето това е великата магия. Живанши е казал: „Не е важно с каква марка си облечен, а как показваш дрехата.“ За всеки дизайнер е много важно жената, която излиза от модната му къща, да е подходящо облечена, защото тя ще „преразказва“ дрехите му.
– Какъв ще бъде твоят новогодишен тоалет?
– Още не знам къде ще бъда на Нова година. Мога да бъда на кораб или на яхта в някоя топла дестинация. Аз винаги си шия рокля специално за новогодишната нощ. Обикновено е с гол гръб, който стига до цепката на дупето. Фен съм на гърба като акцент на дрехата. Може би роклята ми ще бъде с по-високо деколте, върху което ще инкрустирам една скъпа брошка с камъни. Може да има и шлейф.