Tyxo.bg counter

Баба Марта и коучърът

Инициативата „Мартенички от сърце“ се появи публично във фейсбук на 28 януари тази година. С възникването си тя представи намерението на децата и младежите от дома за социална рехабилитация и интеграция в с. Дълбок дол да изработват мартеници. Страницата на инициативата в социалната мрежа беше и основният канал за поръчки на червено-белите сувенири. Начинанието беше не просто интересна възможност за всички желаещи да се снабдят с мартеници за празника. То беше „пропуск“ за участие в едно смислено и добро дело.

Успешният край на инициативата за настоящата година беше ознаменуван с малък

импровизиран празник на 1 март в дома в с. Дълбок дол

„Мартенички от сърце“ подкрепи връзката на тези деца и младежи с традицията. Българските традиции са универсален език, който всички ние владеем и затова, въпреки заглавието, няма да „усуквам“ този текст около образа на Баба Марта. Искам да ви разкажа тази история през призмата на една небългарска културна и психосоциална практика – коучингът.

Наименованието й идва от англ. дума coach и буквално се превежда като „треньор“, „наставник“, „човек, който води към добри резултати и победа“. Идеите на коучинга са взаимствани от спортната философия, но бързо се пренасят и в сферата на бизнеса и индивидуалния човешки живот. Най-общо философията на тази практика може да бъде формулирана така: Разкриване на човешкия потенциал с цел постигане на най-добри възможни резултати. Преди да ви кажа кой е коучърът в „Мартенички от сърце“ ще поразсъждавам още малко.

Социалните задачи на съвременния човек, свързани с търсенето на идентификация, реализация и труд отекват много по-драматично в живота на децата и младите хора от дома в с. Дълбок дол. Съдбата ги e ощетила в много отношения. Те не са напълно здрави, а това поставя на изпитание силите им именно в намирането на социална реализация. Поставя по-належащо и въпроса за помощта, от която те имат нужда. Но за онази помощ, която помага на човека да си помогне сам. „Мартенички от сърце“ не само подкрепи връзката на тези деца и младежи с традицията, но и създаде пълноценен контакт между тях и обществото. Именно защото

инициативата имаше коучър, а не благодетел

Представям ви коучърът в тази история – Владимир Гюров. С пълно основание той би могъл да бъде наречен още технократ и луда глава. Бил e активен спортист преди инцидент, който го оставя в инвалидна количка. Живее в София, работи като програмен мениджър в голяма телекомуникационна кампания и продължава да бъде активен спортист. Познавам го като отличен баскетболист от отбора на Първи баскетболен клуб за хора в инвалидни колички „София-Балкан“ и много добър тенисист. Знам и че обича да „сменя настилките“, скачайки с парашут. На всичкото отгоре е и диджей. В хода на всичките свои занимания е създал солидна мрежа от контакти, които според мен е вплел сериозно в инициативата „Мартенички от сърце“. Цялата логистика по организацията на работния процес и комуникация с хората от дома и хората, поръчали и получили мартеници са дело на Влади. Ето какво каза той на децата и младежите в с. Дълбок дол на 1 март:

„Идеята беше страхотна и беше възприета от всеки, с когото я споделих. Искам да изразя единствено неудовлетворението си от факта, че не ни хрумна да се захванем с това по-рано. Интересът към мартеничките, изработени от вас, беше по-голям от заявките, които успяхме да покрием. От друга страна това е хубав факт, защото ни показа какъв е реалният потенциал на тази инициатива и ни подсказа какво можем да направим. Според мен през следващата година биха могли да бъдат изработени и пласирани около десетина хиляди мартеници. Предавм ви специалните поздрави и благодарности на хората, които си купиха мартенички. Всеки един от тях беше доволен, че е станал част от тази инициатива. Тези хора са готови да бъдат част и от други подобни инициативи, които биха могли да бъдат реализирани.“

След тези думи на Влади, децата и младежите получиха

пликчета с пари, които бяха заслужили с труда си

и с които биха могли да подпомогнат ежедневните си нужди. Ето и имената на героите в нашата история Антония, Боньо, Веско, Йелис, Крум, Марин, Мария, Николина, Петко, Пламена, Светломир, Сейхан, Синан, Стефан, Цветелина, Цветомир. Главният помощник на Влади и координатор в хода на проекта от дома в с. Дълбок дол е Петко Сталинчев.

По всичко личи, че „Мартенички от сърце“ ще се превърне в традиция и ще отвори път на други подобни инициативи, които ще бъдат реализирани от децата и младежите от дома. Нещо повече тя е на път да се превърне в доказателство, че много по-ценно и търсено от маркетингова гледна точка ще бъде не познатото ни hand-made (изработено с ръце), а все още малко познатото heart-made (изработено със сърце).

Но нали разбрахте? Понякага не е достатъчно да имаш голямо сърце. За да бъдеш нещо повече от благодетел са ноебходими ум, образование и хъс. Както и лидерски качества, чрез които да помагаш на другите да си помагат сами. Запомнете думата коучър. Не е българска, но е ефективна. Първо те „хваща“ за сърцето, а после те „хваща“ на работа.

Мирослава ИВАНОВА

Публикувано в PR без граници
АКЦЕНТИ
РЕКЛАМА
АСТРОНАВИГАТОР








АСТРОЛОГИЯ  
АСТРОСТАТИИ  
ИДЕЯ ЗА ДЕНЯ

НОВИ КНИГИ