Бен Афлек
подобрена версия
от Петър ЗЛАТАНОВ
Снимки Александра филмс
ноември, 2010 г.
Американците много обичат приказките за сбъднатите мечти. А приказката за Бен Афлек би звучала така: чакал той неволята, чакал я, пък накрая сам си оправил колата. Сиреч вместо да чака с години ролята, която ще го превърне в звезда, сам си я написал. Така Бен и приятелят му Мат Деймън изкачиха без чужда помощ върховете на Холивуд.
Заради филма „Добрият Уил Хънтинг“ двамата станаха най-младите носители на „Оскар“ за оригинален сценарий. Така довчера неизвестните актьори се събудиха прочути и желани от най-маститите режисьори в Холивуд. Сега те сами можеха да направляват кариерите си. Афлек се възползва от възможността да се превърне в новата екшън звезда с участието си в хитове като „Армагедон“ и „Пърл Харбър“. С такива филми, които спечелиха милиони долари, наистина можеш да станеш още по-популярен, но
те с нищо не доказват таланта ти
А Бен определено имаше какво да покаже, но явно му беше прекалено рано. Пък и имаше право да се позабавлява, поне в началото. „Господ да ми е на помощ, ако се снимам в още един филм с експлозии. Ако ме видите в такъв, да знаете, че съм загубил всичките си пари“ – шегува се Афлек.
Всъщност причина за огромната му популярност далеч не бяха „експлозивните“ екшъни, а
връзките му с две красавици
И докато отношенията на Бен с Гуинет Полтроу (кръстени от журналистите Бенет) бяха донякъде с цел да им направят нужната реклама, тези с Дженифър Лопес (по-известни с името Бенифър) фокусираха до такава степен медийното внимание, че почти съсипаха кариерата му. След поредица провали и след дългоочакваната, но в крайна сметка несъстояла се сватба всички побързаха да отпишат Афлек. Той все пак се ожени, но за друга Дженифър, дебютира успешно като режисьор и доказа, че с кариерата му съвсем не е свършено. Сега ще видим поредното доказателство за това – филм, в който за първи път Бен е сценарист, режисьор и изпълнител на главната роля. Според прогнозите на специалистите възродената звезда има всички шансове да се намеси в разпределянето на „Оскарите“ догодина.
От съвсем невръстна възраст Бенджамин Геза Афлек проявява своя артистичен талант. Той успешно
имитира гласове и походки
на познати на семейството, с което си спечелва първите аплодисменти и потупвания по рамото. За малкия Бен това е спомен, който никога не може да забрави и заради който казва, че не си е представял да стане друго освен актьор. Принос за това има и баща му, който участва в театрална група в Бостън и е близък приятел с Дъстин Хофман. Покрай връзките на баща си бъдещата звезда дебютира прекалено рано пред камера. Бен се снима в реклама за „Бъргър кинг“, участва и в детски сериал заедно с по-малкия си брат Кейси, който затвърждава артистичните традиции в семейството.
Приятелството с едно момче от квартала засилва интереса на Афлек към актьорството. Той е на осем, когато се запознава с две години по-големия от него Мат Деймън. Оттогава двамата са неразделни, играят електронни игри и бейзбол и ходят на кино. В училище пък участват в театрална трупа, с която печелят престижната награда на „Бостън глоуб“ за драматично изкуство. Бен продължава да се снима в телевизията, има и няколко малки роли в киното, но така и не може да се похвали с нищо съществено. За жалост това продължава дълги години и той си остава единствено с безрезултатни обаждания до офисите на Стивън Спилбърг, и се посвещава на обичайното търчане по прослушвания.
Винаги обаче го поливат със студен душ, съобщавайки му, че е прекалено висок и с подобна физика
става само за роли на побойник
Тогава младият актьор решава да се впусне в нещо далеч не толкова добре платено и съответно престижно – независимото кино. Участията му в няколко изключително успешни филма обаче го превръщат в доста популярен и търсен от други млади режисьори. Сред тях е Кевин Смит, в чиито филми „Кибиците в мола“ и особено в „Да преследваш Ейми“ Афлек прави едни от най-добрите си роли. Смит ще му окаже подкрепа и за още нещо, което ще преобърне живота му. От няколко години Бен и Мат работят по свой сценарий, който се надяват да превърнат във филм със самите тях в главните роли. Проблемът е, че повечето студиа харесват сценария на „Добрият Уил Хънтинг“, но категорично отказват на неизвестните актьори да участват във филма и да имат контрол върху създаването му. След като спечелват на своя страна Смит, двамата все пак успяват да сбъднат мечтата си.
„Добрият Уил Хънтинг“ става касов хит
изненадващо, получава девет номинации за „Оскар“ и разнася славата им по света. Бен вече се радва на особена почит в Холивуд и на специално внимание от страна на нежния пол. Най-напориста е наскоро зарязаната от Брад Пит Гуинет Полтроу. Запознали се покрай снимките на „Влюбеният Шекспир“, скоро двамата стават една от най-коментираните двойки. Въпреки бурния им романс, пълен с раздели и сдобрявания, за Афлек тази връзка е от специално значение. Дори след окончателната им раздяла за него Гуинет остава много близка приятелка, а самата тя отказва да се раздели с любовните му писма. След ерата Бенет най-желаната звезда излиза и с други свои колежки, като Калиста Флокхарт и Фамке Янсен, докато пътищата му не се пресичат с една латинокралица. Фактът, че
Бен и Джей Ло
участват заедно във филма „Трудна свалка“, няма как да не разпали въображението на жълтите вестници. Новината, че те излизат заедно, има силата на истинска медийна сензация. Бен налива масло в огъня, след като подарява на своята любима пръстен за 3,5 милиона долара. Информацията за годежа им засенчва всички световни новини и предизвиква лавина от спекулации на тема, кога ще е сватбата. Преди нея обаче е премиерата на съвместния им филм и с него започва черната серия. „Трудна свалка“ е пълен финансов провал. Критиците съвсем не са очаровани, а някои стигат дотам да го определят като най-лошия филм на всички времена. Репутацията на златното момче Бен е силно разклатена. Подиграват му се, че заради своята годеница прави глупости, като тази да се снима в реклама за шампоан на „Лореал“ и в клипа към нейния хит „Джени фром дъ блок“ (Jenny From the Block).
„Животът ми беше извън контрол. Чувствах, че се задушавам, а медиите не спираха да ме притискат. Усетих, че нещата отиват на зле, реших да си взема почивка и да се махна от този цирк за известно време“ – така Афлек коментира
решението да отмени сватбата си
с Лопес. Раздялата им е съпътствана от още един кинопровал и озвучена по подобаващ начин с нейния хит „Диър Бен“ (Dear Ben). Все пак Бен намира щастие в лицето на актрисата Дженифър Гарнър. Двамата се запознават покрай снимките на „Пърл Харбър“, партнират си и в комиксовия хит „Деърдевил“, но едва няколко години по-късно се оказва, че съвсем не са си безразлични. Взел си поука от ерата Бенифър, този път Афлек игнорира медийния интерес. С Дженифър се женят без много шум през 2005 г., а семейната им идилия се допълва от дъщерите им Виолет Ани и Серафина Роуз Елизабет. „Няма как да избягам от клишето, че когато имаш семейство, животът ти изцяло се променя, но това си е самата истина. Пренаредих служебните си ангажименти, за да се справя с новия си живот на семеен мъж и баща. И съм много щастлив от това“ – сияе Бен.
Той е категоричен, че ще защитава със зъби и нокти брака и семейството си, затова
никога няма да позират с Дженифър
за корица на което и да било списание и никога няма да се съгласят медиите да публикуват снимки на децата им. „Имаме договорка със съпругата ми аз да не работя, когато тя снима, и обратното. Това ми помага да се концентрирам върху проекти, в които вярвам. Много съм щастлив, че вече не попадам на разрушителния прицел на таблоидите“ – обяснява Афлек.
Преродената звезда като че ли започва да излиза от кризата и в професионален план. След награда от кинофестивала във Венеция за ролята си във филма „Холивудленд“ Афлек направи успешен дебют като режисьор с „Жертва на спасение“, в който главната роля изпълнява брат му Кейси. Филмът е приет изключително радушно от критиците и представя талантливия актьор в изцяло нова светлина. Той би желал да работи и със съпругата си, „ако тя се съгласи да работи с мен, но може би тя би искала да работи с истински режисьор“. А на кое ще залага Бен от тук нататък – актьорството или режисурата? „Може да участвам с малки роли тук и там, но не и във филми, които биха предизвикали огромен интерес. Не искам да се снимам в нещо, за което после да съжалявам. Идеята е да отказвам глупавите предложения и да чакам, но не мога да го правя вечно.“ И понеже той не обича да чака, сам намира следващия си проект – екранизация по роман на Чък Хоган, в която Афлек се справя блестящо с няколко задачи.
„Градът“
представя избора на един мъж, който пропилява живота си по ръба на закона. Дъг Макрей (Афлек) е лидер на банда банкови обирджии, които изглеждат неуловими за полицията в Бостън. Нещата се променят, след като при последния си удар бандата взима за заложник красивата банкова служителка Клер Кийси. Дъг е силно привлечен от нея и без да є разкрива своята самоличност, по-късно започва да излиза с нея. Колкото повече се задълбочават отношенията му с Клер, толкова повече той иска да избяга от града и да сложи точка на опасния си начин на живот. Най-довереният му човек от бандата Джем обаче не гледа с добро око на връзката с любимата му. Междувременно примката около бандата все повече се затяга от един амбициозен агент на ФБР.
За да се подготви за снимките, Бен в продължение на няколко месеца се среща с истински банкови обирджии и със служители на закона, които са успели да ги заловят.
Критиците вече определиха „Градът“ като кръстоска между „От другата страна“ на Скорсезе и „Жега“ на Майкъл Ман. „Това е голям комплимент – казва гордият режисьор. – Със сигурност съм заимствал и от двамата, както и от други класически гангстерски филми. В този жанр има много добри филми и това беше предизвикателството да се заема с „Градът“.