ВИЗИТКА В РЪКАТА ИЛИ ПРЕМЕТНАТА ПРЕЗ РАМО

Визитка в ръката
или преметната през рамо
април, 2011 г.
„Знаеш ли на какво приличаш с тази скъпа чанта и с тези евтини обувки? На селянка!“ Тази фраза на Ханибал Лектър от култовия филм „Мълчанието на агнетата“ подейства на героинята на Джоди Фостър убийствено. Необходимо й беше да мобилизира цялото си женско и професионално самообладание. Огледалният вариант – скъпи обувки и евтина чанта – не звучи никак по-приемливо.
Изострената чувствителност на садиста му помогна да унизи изключително грамотно. Поводи за подобни унижения обаче ние даваме прекалено често, понеже забравяме, че чантата не е просто някаква си играчка или безличен предмет. Тя е главен аксесоар, който е с нас всеки ден.
Чанта… Не чанта, а по-скоро едно нежно светлосиньо чудо с металически отблясъци, отливка на дизайнерското лого и разкошна златна верижка – от типа на тези чанти, с които се появява Парис Хилтън – може наистина да ви подейства като „удар на място“. Но съвсем не в смисъла, в който си мислите. Вместо „Аз съм млада, жизнерадостна, модерна и оригинална“ такъв аксесоар крещи с пълно гърло: „Аз съм глупачка, която се хваща за всичко, което блести.“
Достатъчно е да се вгледате в иконите за стил от близкото минало и настоящето, за да забележите, че всички те, макар и да могат да си позволят най-екстравагантните и причудливи модели (и са си позволявали такива, които ние с вас дори не сме сънували), много често предпочитат
един сдържан до скука модел
Като чантата „2.55“ на Коко Шанел. Коко много искала да има малка елегантна чанта, която да носи на рамо, и създала тази семпла чанта плик с верижни дръжки. Или пък чантата „Кели“ на „Хермес“. Принцесата на Монако толкова харесала чантите, инспирирани от сакове, че те били наречени на нейно име – „Кели“. Удобство и елегантен стил. На това залагат именитите дами. Логично. Чантите не са обувки, от които при добро желание бихте могли да имате безброй чифтове. Причината е, че обикновено чантата струва няколко пъти повече. Това – първо. Второ – да се премества цялото съдържание на една дамска чанта в друга всеки ден или пък по няколко пъти на ден е истинско изпитание, при това рисковано. Винаги нещо важно остава в другата, онази, с която сме били вчера: паспорт, телефон, кредитна карта. Все нещо забравяме в някоя от преградите…
За жената да си намери хубава и подходяща чанта, е същото като мъжът да си купи автомобил, който му пасва отлично. Понякога за подобно начинание може да отиде цяла година. Не е достатъчно чантата да ни харесва на външен вид и да е функционална, а освен това
не бива да ни омръзне на втората седмица
след като стане наша, както често се случва с обувките. И нещо още по-важно – в случай на нужда да „удостоверява“ статуса ни. Една жена не може да предположи кога ще й бъде необходимо подобно „удостоверение“. Важен за кариерата ви човек бихте могли да срещнете и в супермаркета, и на детската площадка.
Как все пак да направите избора? Едната възможност е да поемете по най-краткия (разбира се, не и във финансов смисъл) път – чантите „Бъркин“ и „Кели“. По този път вървят Виктория Бекъм, но и някои по-малко известни българки. Плюсовете на този избор? Имате чанта, която показва класа (раз!) и ви прави недосегаеми за капризите на модата (два!). Минуси: дълъг списък с очаквания и
отсъствие на каквато и да било оригиналност
Наистина ли тази чанта ви харесва, или просто не сте съвсем уверени в собствения си вкус и предпочитате да действате на принципа – ако е кола, да бъде „Мерцедес“, ако е чанта, да бъде „Бъркин“. Напоследък втората част на това твърдение звучи по-скоро така – ако е чанта, то по-добре да е „Шанел“. Ами, ако имате желание да притежавате маркова чанта, но бюджетът ви е малък? Специалистите, които се занимават с различни брандове, понякога правят модели на чанти, които приличат на култовите еталони. Но принципно е добре да помните, че да комбинирате дрехи, избрани от H&M, е допустимо, но да си купувате чанта от тази марка, е лоша идея. То е все едно да пътувате без билет. Дори да не мине контрола, удоволствието ви отива на кино, както и уважението към околните.
Вариант номер две е да изберете чанта
последен крясък на модата
Тук акцентът се измества от статуса към актуалността – да откриеш най-яката чанта за съответния моден сезон и да станеш една от първите й притежателки! Впрочем така постъпва Кейт Мос. Плюсовете: респект от страна на модните ценители и завист в най-различни оттенъци от страна на приятелките. Минуси: необходимост минимум веднъж на половин година да ходите „на лов“ за новия моден хит сред чантите и риск да се окажете жертва на модата.
Едни от най-актуалните марки на сезона освен обичайните „Ив Сен Лоран“ и „Баленсиага“ са и „Ланвин“, „Клое“, „Живанши“ и дори чантите на младия талант американеца Александър Уонг. Независимо от факта, че така или иначе върху марката „Ив Сен Лоран“ никога не пада прах, заслужава си да се обърнете и към
модели на по-малко скъпи, но известни марки
които все пак са известни с това, че чантите са непосредствен техен приоритет – „Тодс“, „Фурла“, „Лонгчамп“.
Чантата говори за нас много повече, отколкото предполагаме. Ето защо, когато обмисляме купуването й, трябва да… се вземем в ръце.
Впрочем жените днес все по-често избират чанти, които никога не изглеждат съмнително просто защото не изглеждат претенциозно – обикновена кожена или велурена торба с две дръжки, без никакви ефектни декорации – проста и демократична като спортна фланелка. Да ходите с такава чанта през идващото лято, също е свидетелство, че сте фешън.