Висша КИНОМОДА

Висша КИНОМОДА

от Ивайло ТОДОРОВ
май, 2009 г.
Chanel, Dior и Prada може да минават за законодатели на модата, но ако става въпрос за модни диктатори, никой не може да се съревновава с… киното. Трудно е да се изброят филмите, наложили модни тенденции.
В предвоенната ера от развитието на седмото изкуство жените купували платове, за да могат да ушият любимите си филмови тоалети. По-късно някои от тези тоалети заживяват собствен живот и малцина си спомнят, че те са тръгнали именно от киното. Например подплънките, използвани от Ейдриън Адолф Грийнбърг за филмите на Джоан Крофърд, прилепналата рокля на Наташа Рамбова от „Саломе“, бодитата без презрамки на Жан Луис, носени от Рита Хейуърт в „Джилда“, шапките без периферия, с които Грета Гарбо се подвизава на екрана…
Малко история
Още по време на златните години на Холивуд започва истинска дизайнерска битка. Тя се задълбочава с нахлуването на цветовете в седмото изкуство и с добавянето на категорията „Костюми“ към наградите „Оскар“. Всички дизайнери се надпреварват да прикриват недостатъците на телата на звездите с бляскави тоалети. Ейдриън например „издължил“ иначе късокраката Джоан Крофърд, като преместил талията на костюмите й малко по-високо. С революционните си подплънки той подчертал широките, почти мъжки рамене на актрисата, което я направило да изглежда по-властна на екрана. Почти като мъж. Единствено Грета Гарбо не е имала проблеми с тоалетите си, тъй като единственият й недостатък бил високият й ръст. Затова партньорите й във филмите обикновено били… качвани на кутии.
Може би най-големият моден експерт в Холивуд по това време е
Ейдриън
Той е „виновник“ за уникалните тоалети на Грета Гарбо, Джоан Крофърд и Джийн Харлоу на и извън екрана. Ейдриън никога не пренебрегва личността на актьора, когато създава дрехи за него. „Трябва винаги да знам какво мисли отделната личност, какво тя харесва или не харесва, преди да започна да я обличам“ – казва той. Започнал в Холивуд още по време на нямото кино, впоследствие дизайнерът изиграва съществена роля в превръщането на американската мода в световната сила, каквато е днес. Освен революционните подплънки за Джоан Крофърд той прокарва и много нови тенденции в модата и успява да създаде т. нар. американски външен вид.
Ейдриън „предизвиква“ френската доминация в модата с екстравагантност и чисти линии в американски стил. Финансовият успех на неговите тоалети, много от които започват да се произвеждат и предизвикват истински бум по продажби, превръща американската мода в голяма икономическа сила.
През 50-те години на миналия век дизайнерският трон в Холивуд е превзет от
Едит Хед
Сдържаният класицизъм на нейните дрехи прави героините на Алфред Хичкок изключително елегантни на екрана. Майсторът на съспенса дълбоко цени Хед и й поверява задачата да облича неговите любими блондинки. Сред тях на най-голяма почит е Грейс Кели, която сияе на екрана винаги в тоалети на прочутата дизайнерка. Хед създава няколко уникални костюма за филми на Хичкок, включително за „Шемет“, в който костюмът на героинята е част от сценария. Дизайнерката облича в призрачно бяло Ким Новак, която се превъплъщава в образа на жена илюзия. Но Хед не облича само жени. Нейно дело е и сивият костюм на Кари Грант в „Север-северозапад“.
Златната ера на Холивуд ражда и други модни шедьоври. Сред тях са бялата рокля, създадена от Уилям Травила за Мерилин Монро в „Проклетите седем години“, както и тоалетите на Ирене Шараф, обезсмъртени от Елизабет Тейлър в „Клеопатра“.
И днес
дизайнът на кинокостюмите ражда модни тенденции. Много често обаче имената на дизайнерите остават неизвестни.
 
Костюми с иконен статус
► Черната блуза, късите панталони и черните чорапи с жартиери, създадени от Шарлот Флеминг за Лайза Минели в „Кабаре“
► Меката шапка, коженото яке и каки панталоните, с които Дебора Нандума облича Индиана Джоунс
► Белият костюм в три части на Патриция фон Бранденщайн, обезсмъртен от Джон Траволта в „Треска в събота вечер“
 
Днешното влияние на Холивуд върху модата е по-осезаемо на телевизионния екран. Все пак това влияние е огромно, както биха казали всички почитатели на „Сексът и градът“. Истинският живот никога не е бил толкова интересен, колкото филмите, но поне изглежда по-добре в сравнение с периода, преди филмовите дизайнери да ни научат как да се обличаме.
Облеклото може да не прави човека, но определено прави героя. Безспорно правилно подбраните дрехи могат да превърнат актьорите в икони. Ето и кои са 10-те най-стилни персонажа в киното.
ТОП 10 НА НАЙ-СТИЛНИТЕ КИНОПЕРСОНАЖИ
Нестандартни идеи за смели абитуриенти
На находчивите абитуриенти с въображение, чувство за хумор и бунтарски дух горещо препоръчвам да изкопират творчески някоя от вечните модни тенденции на Холивуд. Смелчаците гарантирано ще изглеждат по-различно и ще се забелязват отдалеч на фона на съучениците си, „унифицирани“ от съвременните модни тенденции.
1. Холи Голайтли („Закуска в Тифани“)
Въпреки участията си в много успешни филми ОДРИ ХЕПБЪРН се превръща в легенда именно с тази роля. За това си има и модна причина – малката черна рокля. Създадена от ЮБЕР дьо ЖИВАНШИ, тя ще стане един от най-популярните кинокостюми, които отдавна живеят самостоятелен живот извън екрана. Черната рокля в комплект с перлената огърлица, тъмните очила, събраната на кок коса и дългото цигаре преобразява бохемката Холи Голайтли в истинска модна икона. Вдъхновена от големия успех, Хепбърн решава да заложи и в бъдеще на тоалетите на Живанши, който е отговорен за гардероба на героините й, както и за този на самата актриса.
2. Джулиан Кей („Американски жиголо“)
Именно това е филмът, поставил основите на начина, по който киното възприема и представя на екрана мъжествеността. С него РИЧАРД ГИЪР изкачва своя връх и е обявен за секссимвол. Принос за това имат и секси елегантните костюми, с които той се появява във всяка сцена. Покрай тях целият свят научава името на ДЖОРДЖО АРМАНИ, за когото от тук нататък вратите на Холивуд са широко отворени. Любима за всички модни специалисти, пък и за всички дами е сцената, в която размотаващият се по боксерки Джулиан подбира какво да облече, за да впечатли своята дама за вечерта. Той нарежда на леглото си няколко сака на Армани, с които се опитва да съчетае подходящата риза и вратовръзка, и накрая доволен се оглежда в огледалото. Хм, метросексуалността май не съществува толкова отскоро!
3. Ани Хол („Ани Хол“)
С този филм падна и едно модно табу – че жените, облечени в мъжки дрехи, не са елегантни. Колебаейки се как да изглежда шантавата му и доста ексцентрична героиня Ани Хол, изиграна от ДАЯН КИЙТЪН, Уди Алън се обръща към дизайнерката РУТ МОРЛИ. Тя решава да комбинира на пръв поглед невъзможни за съчетаване мъжки дрехи, предизвиквайки истинска революция в модата. И друг път сме гледали жени, които носят сака и панталони на екрана, но Ани издига този стил в култ. Тя може и да изглежда донякъде странно в кафявите широки панталони с тиранти, огромните бели ризи, блестящите тъмносиви вратовръзки на точки, черните жилетки и меките шапки, но пък след премиерата на филма много жени тръгват точно така по улиците. А и дрехите й са дело на един от водещите дизайнери – РАЛФ ЛОРЕН.
4. Джеймс Бонд („Голдфингър“)
Освен култовия си статут и легендарното си име Джеймс Бонд е квинтесенция на мъжествеността. Шестима актьори са обличали костюмите му, но като че ли най-елегантен си остава ШОН КОНЪРИ. Незабравима е сцената от този филм, в която Агент 007 излиза от водата, сваля мокрия си костюм и се появява на парти с бяло вечерно сако и червен карамфил на ревера. Изцяло в тон с днешните модни тенденции изглеждат тъмносиният костюм, бялата риза с двоен маншет и тънката вратовръзка, с които Бонд се появява в централата си. Докато се подвизава в Швейцария и кара своя „Астън Мартин“, Конъри изглежда блестящо в светлокафявото си сако от груб вълнен плат със закрити джобове, плетена вратовръзка и панталони със срязани джобове.
5. Сесилия Талис („Изкупление“)
Изглежда невъзможно една наскоро създадена дреха да бъде толкова харесана от модните експерти, че да бъде обявена за най-добрия филмов тоалет на всички времена. Именно това обаче се случи с дългата копринена рокля, която КИЙРА НАЙТЛИ носи в ключова сцена от този филм. Тя е създадена специално за тази сцена от дизайнерката ЖАКЛИН ДЮРАН и напомня стила на Джон Галиано. Комбинирайки три оттенъка на зеленото, Дюран прави най-изтънчения вечерен тоалет. Облечена в него, Найтли трябвало да изглежда почти гола, затова тъканите са фини и падат свободно. Добре й стои и тъмносиньото палто, част от нейната сестринска униформа. Двуредно, с мъжка кройка, то показва колко луксозни могат да изглеждат дори и най-обикновени тъкани.
6. Джон, Пол, Джордж и Ринго („Нощ след тежък ден“)
В разгара на бийтълс манията този филм лансира и бийтълс модата. Основен виновник за нея е британският дизайнер ДЪГИ МИЛИНГС, който създава близо 500 костюма за ливърпулската четворка, включително емблематичните им сака с яка около врата и обшити ръбове. ДЖОН, ПОЛ, ДЖОН и РИНГО носят тези къси сака с четири копчета, тесни панталони и тънки вратовръзки в няколко сцени от своя първи филм. С него моден хит стават и сивите им сценични сака с вмъкнати яки от черно кадифе и вертикални плисета и карета на гърба. Доволен от творенията си, Милингс се съгласява да се появи редом до облечените от него звезди в една от сцените на филма. Може и да не ви се вярва, но костюмите му си остават хит и след разпадането на „Бийтълс“. Те дори все още се произвеждат от компания в Мериленд.
7. Миранда Пристли („Дяволът носи „Прада“)
Макар да си признава, че въобще не разбира от мода и модни тенденции, МЕРИЛ СТРИЙП е във върхова форма като страховита шефка на модно списание. Миранда Пристли най-добре знае какво е висша мода и затова тоалетите й са безупречни във всяка сцена. Близо 60 са костюмите, с които Стрийп се появява на екрана, и всеки от тях е в тон с обувките, колана, обиците и сакото. Отговорна за външния й вид еПАТРИША ФИЙЛД, добила култов статут с работата си по сериала и филма „Сексът и градът“, както и с костюмите на Беки Б. в едноименния филм. Фийлд подбира и маркови тоалети на водещи фирми, включително Chanel, Donna Karan, Bill Blass, Galliano и, разбира се, Prada. Сред всички тях може би най-открояваща се е роклята, с която Миранда е облечена на благотворителния бал. Тя е дело на дизайнераВАЛЕНТИНО. Самият Валентино прави актьорския си дебют във филма и е изключително щастлив, че участва в сцена заедно с Мерил Стрийп.
8. Тайлър Дърдън („Боен клуб“)
Няма спор – лошите момчета са най-готините типове на света. Доказва го БРАД ПИТ, който в този филм играе нещо като осъвременен брат на Джони Страблър – култовия герой на Марлон Брандо в „Дивият“.
Брад Пит изглежда още по-анархистично от Марлон Брандо с различните вин­тидж тениски и с кожените якета от 70-те в изключително ярки, направо крещящи цветове.
Така де, неговата цел е да предизвика анархия. Затова и малко мъже биха посмели да се облекат по този начин в живота. Но Дърдън има и друга страна – спомнете си оня фантастичен пухкав халат с десен на… зайчета… Е, как после да кажете, че не е истински сладур!
9. Вивиан Уърд („Хубава жена“)
Проститутките по принцип съвсем не са символ на елегантност, но не и когато на екрана е ДЖУЛИЯ РОБЪРТС в ролята, която я направи звезда. Вярно че в началото нейната героиня Вивиан се появява в обикновена бяла риза и високи до бедрата ботуши. Точни копия на тази „униформа“ обаче се превръщат в невероятен хит за дамите на маскен бал или в навечерието на Хелоуин.
Но истинска висша мода са останалите тоалети на „хубавата жена“. Докато придружава своя любим Едуард на мача по поло, тя е ослепителна в своята кафява рокля на точки в тон с шапката й. Същото може да се каже за нейния вечерен тоалет при първото й посещение в операта. Дългата кадифена червена рокля с бели ръкавици в добавка е съвършеният тоалет за всяко светско събитие. Роклята е изработена именно за тази сцена от корифея НИНО ЧЕРУТИ.
10. Лейтенант Пийт Маверик Мичъл („Топ гън“)
Освен че се превърна и в звезда с този филм, ТОМ КРУЗ увеличи неимоверно броя на желаещите да станат пилоти американски младежи. Няма спор, че го бива за рекламно лице на американската авиация. Много неща са определящи за огромния успех на филма, но съвсем не е за пренебрегване и гардеробът на Маверик. „Топ гън“ представя по възможно най-привлекателния начин чара на мъжете в униформа. Тук има всичко – от бялата парадна униформа до ежедневното каки, както и задължителните пилотски костюми. И, разбира се, коженото яко в стил „Топ гън“. Като допълнение към това Маверик върна на мода авиаторските очила, които от тогава досега са на гребена на вълната. С тях не само мъжете в униформа изглеждат секси в очите на нежния пол.