Вълшебен ли е този крем за тяло?
Даже и здравомислещи жени с реална преценка за собственото си тяло се поддават много лесно на примамливите рекламни призиви за вълшебността на някой крем. Струва ни се, че този нов продукт наистина се различава от останалите. Етикетът му ни обещава „гладка кожа, без следи от целулит“…
Снимка © photoCD – Fotolia.com
(1).jpg)
Само нанасяме тази вълшебна емулсия един-два пъти на ден на тялото си, и вгорчаващата живота ни неестетична отпуснатост на кожата се превръща в така мечтаната опънатост и стегнатост. А раздутите обеми се стопяват без грам усилия от наша страна.
Начевайки, изхвърляйки и отново купувайки кутийки и шишенца с най-новите козметични средства, много жени неволно се движат по някаква вътрешна спирала: „А дали пък този гел няма да ми помогне наистина?“; „Не, този път ще направя всичко до края и както трябва. Няма начин да не се получи!“
Някъде между бързите замени на едно ново козметично средство с друго се губи ефектът на новост и остава само разочарованието, че не сме успели да реализираме едно благородно намерение – да направим тялото си стройно и стегнато.
Вечните обещания за суперефективност
36-годишната Нели редовно си купува кремове против целулит – всяка пролет на поставката до ваната й се подреждат поне три нови тубички: „Използвам ги седмица-две, а след това някак си забравям за започнатия курс на борба с целулита. Но това не ми пречи да си купя новия крем. Ами ако той наистина се окаже ефективният?! И не само аз се държа така нелогично. Повечето ми приятелки действат по същия начин.“
Най-благодатният сезон за мечтания и грижи за тялото е лятото, естествено. В жарките дни ние откриваме от тялото си повече, отколкото сме имали намерение. А погледите на околните са барометър за нашата привлекателност. Затова даже и най-скептично настроената по отношение на козметиката жена трудно забързва крачка, когато минава покрай щандовете, отрупани с козметика за корекция на фигурата.
„Задрямалото през зимата либидо отново се пробужда през лятото – коментира френският сексолог Мартина Потантие. – Ние автоматично започваме по-болезнено да реагираме на критичните погледи на случайните минувачи, отразяваме се в тях, мечтаем да уловим интерес към себе си, сексуално желание… И доколкото времето за поправяне на онова, което смятаме за свой недостатък, никога не стига, ние възлагаме големи надежди на козметиката, която ни обещава бърз и сензационен резултат. Тези надежди по правило завършват с разочарование. Действителната причина за това разочарование обаче не е отсъствието на обещания ефект, а крахът на самата идея, че идеалът може да бъде постигнат без никакви усилия от наша страна. Да престанеш да използваш започнатия крем против целулит и тутакси да си купиш нов, означава да съхраниш в себе си илюзията, че чудо все пак е възможно. Този механизъм ни принуждава да изхвърляме наченатата тубичка под предлог, че продуктът не е ефективен.“
Крачка към себе си
Рецептата за действителната полза от подобни козметични средства за стройност не бива да бъде търсена на етикетите им. Тя се крие в това да се научим да се отнасяме към тялото си с подобаващо внимание и любов, напълно осъзнавайки колко време и пари прахосваме за неговото усъвършенстване. „Степента на осъзнатост при избор на козметичен продукт за стройно тяло ще определи и резултата от неговото използване – убедена е френският психотерапевт Стефани Аюсо. – Заслужава си внимателно и подробно да разучите всичко: основанията за обещания ефект, механизма на действие на крема и начина за приложението му. Понякога даже има смисъл да предпочетете по-скъп крем пред по-евтин с мисълта, че вашето тяло заслужава най-доброто. Нали знаете, че похарчените пари ще ви помогнат да се отнасяте и да се грижите за тялото си с по-голяма сериозност?“
Начинът, по който нанасяме крема върху кожата си, издава какво е отношението към тялото ни. Някои мажат продукта механично – сякаш лакират мебел. Други подаряват на тялото си неколкоминутна всеотдайна грижа и удоволствие, докато нанасят крем върху него.
В първия случай човек гледа на тялото си от позицията на оценител – оценява и критикува и най-малките недостатъци по него. Във втория случай човек не гледа на тялото си като на сбор от проблемни и непроблемни зони, а го възприема като нещо цялостно и това му помага да се вслуша в себе си и да се отнася към себе си (в това число и към тялото си) с по-голяма любов.
Със здрав разум
Важно значение има и още един фактор – рационалното отношение към цялата процедура по обгрижване на тялото. Най-добре е да изпълнявате точно всички условия и инструкции, описани върху етикета на продукта, но да не храните прекалени надежди за вълшебен резултат. Опитайте се да гледате на тези грижи като на нещо обикновено, което ви носи удоволствие, а не като на свещенодействие. Тогава и резултатът няма да закъснее.
На опаковката на крема е написано, че ще загубите толкова и толкова сантиметри и ще се сдобиете с изключително гладка кожа? Какво пък, проверете дали това е истина! Такъв рационален подход ще ви помогне да излезете от порочния кръг да купувате нови кремове преди още да сте изразходили старите.
Само проверявайки ефекта върху себе си, т.е. методично използвайки средството съгласно инструкциите (например два пъти на ден в течение на минимум 28 дни), вие ще можете да разберете действително ли този продукт е в състояние да ви помогне, или е обикновен „рекламен капан“? Именно такова едно отношение към козметиката се нарича осъзната употреба.
(НЕ)очаквайки чудеса
Безкрайното търсене на крема чудо понякога е симптом за по-сериозен психически проблем, смята пластичният хирург и психоаналитик Ребека Лустман. „Доста жени изпитват трудности в личния си живот и никак не им е лесно да създадат по-близки отношения с някого. Както и много мъже впрочем. Такива хора са принудени да търсят лесни и ненатоварващи начини да повишават своята самооценка. Подхранващата фантазиите (а на практика нерядко безсмислена) употреба на козметични продукти „за отслабване“ помага на тези хора за някакъв период от време да се справят със своята неудовлетвореност от себе си. Макар че в действителност по този начин те удължават проблема си във времето, т. е. не го решават, а само го потискат за малко.