В стил ШАНЕЛ
от Ивайло ТОДОРОВ
Снимки „Форум филм“
септември, 2009 г.
Цели три филма за живота на легендарната дизайнерка се появиха само в рамките на една година. „Коко преди Шанел“ обаче не е типичният биографичен филм. Режисьорката Ан Фонтейн
представя израстването и годините на обучение на Габриел Шанел, преди тя да осъзнае бляскавата си съдба.
представя израстването и годините на обучение на Габриел Шанел, преди тя да осъзнае бляскавата си съдба.
Габриел е бедно сираче от провинцията, което невъзмутимо използва мъжете, за да се добере по-близо до мечтания Париж. Двама от тези мъже ще се окажат съдбовни за бъдещата є кариера на световноизвестен дизайнер.
Митичният стил Chanel е отражение на своенравния характер на Коко, на нейната различност. Първият голям успех на Шанел е нейната
сламена шапка
която е далеч по-скромна и далеч не толкова натруфена в сравнение с модерните за ония времена шапки. „Как могат да мислят с това на главите си!“ – се пита тя.
Звездата от „Невероятната съдба на Амели Пулен“ актрисата Одри Тоту доста напомня по външен вид на известната дизайнерка и затова е избрана да играе главната роля във филма. И двете имат изключително силен дух, високи скули, порцеланово бяла кожа и предпочитат къси прически.
Самият Карл Лагерфелд казва, че
Тоту е „една истинска Шанел“
Гуруто на Chanel прави голяма част от костюмите във филма по скици на дизайнерката Катрин Летерие. „Шанел има уникален стил. Исках да покажа колко много той се е различавал от този на останалите дизайнери през онези години – обяснява Летерие. – В модата всеки дизайнер си има своя линия, предпочитан цвят и материя. Стилът Chanel се отличава с кройките си, с използването на еластични материи и със
съвършената си изчистеност
Костюмите, създадени за филма, трябваше да съответстват на точните модни стандарти“ – продължава тя. Летерие представя и как според нея Шанел е родила своите две брилянтни идеи – за култовите раирани моряшки пуловери и за дамската чанта Chanel.
Режисьорката Ан Фонтейн твърди, че изчистеността и минимализмът, които определят оригиналността на дизайна на Шанел, са повлияни от няколко неща: „На първо място, е архитектурата на абатството в Обазин, където Шанел прекарва седем години. Коко се вдъхновява и от дрехите на монахините и на пансионерите с техните бели ризи и черни поли. Беше важно да визуализирам малкото момиче в тази среда. Исках да се придържам към строгостта с тези доминиращи черни и бели цветове, които ще станат квинтесенцията на стила на Шанел. По-късно я виждаме как добавя бяла яка и бели маншети от мъжка риза към една от роклите си. Постепенно известната
малка черна рокля
е започнала да се оформя в съзнанието є и ще се превърне в отличителна за работата є като дизайнер.“
Извор на вдъхновение е и любовният живот на Шанел и по-специално отношенията є с Бой Капел – млад англичанин, който пръв повярвал във възможностите є. Той осигурява средствата за основаването на първия є бутик и въпреки честите му изневери тя го нарича „любовта на живота ми“. Трагичната му смърт обаче бележи живота є. „След като загубих Капел, загубих всичко“ – казва Шанел и се посвещава изцяло на работата си като дизайнер. Дали малката черна рокля не е била замислена за самата нея – жена, белязана от самотата?
„Реших да свържа модата є с нейния живот, особено след трагичния инцидент с Бой Капел – обяснява Фонтейн. – Има някаква красота в начина, по който този драматичен момент я подтиква
да се влюби в черното
нейния култов цвят. Тази връзка дава прочувствено измерение на нейните дрехи, при положение че по принцип една дреха не притежава такива качества. Сублимният момент за една дреха настъпва,когато някой я облече. Дрехите на Шанел са лесни за носене. Свободата е това, което тя предлага на жените.“
Коко Шанел наистина допринася за освобождаването на женския гардероб, като „изхвърля“ от него корсета и „подрежда“ вътре дрехи и аксесоари, заети от мъжкия гардероб. А филмът за ранните є години може да ви подтикне да родите ценни идеи, когато решите да попълвате вашия есенно-зимен гардероб.