Жената пред касата
юни, 2013 г.

© agencyby / www.123rf.com
Що е то джендър подход? В социален план понятието обикновено се свързва с насърчаването на равноправието между мъжете и жените в обществото и с предприемането на специални мерки в помощ на жените… Джендър подходът е актуален и в рекламата, но там равенството между половете изобщо не е търсено.
Нито пък някога жените са били подлагани на дискриминация в рекламната сфера. Напротив. Тук потиснатите са мъжете, защото
почти всяка реклама разчита на нежния пол
Доста често дори няма значение какви са рекламираните продукти или услуги. Особено показателно в това отношение е рекламирането на козметика. Независимо дали става дума за подмладяваща маска с лифтинг ефект или за лосион за след бръснене за мачовци, в рекламния бизнес знаят, че мачото има дама на сърцето, която косвено влияе на неговия избор за пазаруване.
В бизнеса открай време има такива, които печелят от невежеството или от обикновените човешки слабости на хората. За да продават, тези хора използват най-различни манипулативни инструменти, независимо от твърденията им, че правят всичко за удобство и улеснение на клиентите си. Когато лансират нов продукт на пазара, представителите на различните компании се ръководят от особеностите на женската психология. Прието е да се смята, че жената е склонна да прави емоционални покупки, т.е. лесно е да бъде манипулирана. Освен това жените постоянно искат нещо ново.
В рекламата думата „ново“ автоматично се възприема като „добро“. Новият крем е по-хубав от стария – това е посланието, което непременно трябва да бъде внушено.
Мъжете – точно обратното – страхуват се от новото. Пристъпват с нежелание към него или, ако направят промяна, непременно искат аналог на старото. Да продадеш на мъж нов продукт, е твърде сложно. Самата идея да избират нещо от магазина, обикновено ги плаши. За мъжете посещението и в магазина за инструменти (мъжки „играчки“), и в магазин за козметика или дрехи предизвиква един и същ остър пристъп на паника. Въпрос на психика и резултат от еволюция…
Мъжът трябва да бъде предвидим, за да изпълнява пълноценно своите функции – да защитава територията си и да опложда. Да защитаваш територия в магазина, е безсмислено, а да оплождаш… Хм, на практика там няма какво.
„Мъжкият“ тип пазаруване е много по-практична стратегия за извършване на покупки. Рекламистите и маркетолозите обаче отчитат, че жените не могат да се държат „мъжки“ по време на шопинг. Представителките на нежния пол могат да бъдат привлечени от изключително странни неща, които очевидно нямат нищо общо със съдържанието на продукта. Например от опаковката и по-специално от трите „златни“ звездички върху капака на кутията на пудрата. Или пък от фишуто, вързано на гърлото на шишето с парфюм. Или пък от цвета на козметичния несесер (подарък към скъпия лосион за тяло), който е в същия цвят като този на дамската чанта.
Ключовите трикове на рекламата
разчитат на ключови психологически аспекти от развитието на обществото.
Нима преди трийсетина години, особено в страните от бившия социалистически лагер, някой е подозирал, че „жената зад щанда“ ще извърви толкова дълъг път? Днес, докато се усетим, тя вече плаща на касата. Връща се вкъщи с пълна торба покупки и след известно време изобщо, ама изобщо не може да разбере защо са є всички тези неща. А съпругът є реално започва да си скубе косите (напълно оправдано!) и да иска кредитната си карта обратно.
Брейнсторминг по пътя към касата
Заетите в рекламата специалисти знаят, че когато жена е тръгнала към касата, нищо не може да я спре. Психолозите обаче не спират да се опитват да отговарят на „ударите“ на рекламистите… Ето техните спасителни твърдения и съвети срещу неразумно пазаруване.
Невъзможно е постоянно да купувате. Дори и да нямате финансови проблеми, винаги има проблем от рода на „няма място вкъщи за повече вещи“.
Фактът, че имате пари да купите дадена стока, не означава, че имате потребност от нея.
Помислете каква ценност представлява покупката за вас. До какво ви приближава? Влияе ли на вашето развитие? Носи ли ви истинско удовлетворение? Колко дълго ще ви служи? Защо да си купувате четвърти тонален крем, при положение че в чекмеджето ви има други три? Попитайте се колко пъти реално ще го използвате, докато изтече срокът му на годност.
И това го има
Жените са и тези, които страшно се ядосват, когато положителната емоция от емоционалната покупка се изпари и се превърне в отрицателна. Всъщност въпросът „защо ми трябваше да го купувам“ отново е много женска реакция. Жените са тези, които се тръшкат и когато изядат една хапка торта в повече, и когато купят нещо непредвидено. И понеже вдигат врява до бога за поредната излишна покупка, изглежда, че пазаруват повече от мъжете. А дали е така?
От времето на Адам и Ева човечеството е изгубило способността си за контрол над самото себе си. Цялото човечество! Казваме го специално на рекламистите и маркетолозите. Само изглежда, че мъжете могат да се контролират. И те не могат! Просто те не се тръшкат, когато направят емоционална покупка. Нито когато са изяли три понички вместо една, нито когато са изпушили пет цигари повече от определените за деня. Мъжете не се обвиняват в подобни ситуации. Правим го само ние, жените.
(…)
ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА БЕЛА ИЛИ В ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ ТУК