Мария Гергова:
„Никога не съм работила само за пари“
Разговора води Мариана ЯНЕВА
Тя знае колко точно дини да сложи под една мишница, за да може да ги носи, без да падат. На добър тайм мениджмънт се е научила от 13-годишния си разностранен опит в United Partners – една от най-големите PR агенции в България, където в момента е съуправител. Последната диня, която Мария взе под мишница, е постът президент на международната PR асоциация IPRA. „Човек трябва добре да преценява колко ангажимента поема. Защото, ако поеме повече и не ги изпълни, губи доверие. А в нашия бизнес доверието е всичко, защото работим с хора, а не с машини.“
И въпреки че се е изкачила до върха на пирамидата в своята област, Мария Гергова
не се определя като кариеристка
Понятието „кариеризъм“ є звучи по-скоро негативно. Сигурно защото всеобщата представа за кариера е като за нещо, в името на което трябва да жертваш всичко останало и, така погледнато, кариеризмът не означава щастие. А Мария държи на баланса между кариера, личен живот и душевен комфорт. Работата є носи огромно удовлетворение, но не се е отказала от личния си живот заради нея:
„Не смятам, че личният живот трябва да се принася в жертва на кариерата. Човек може да се радва и на двете неща едновременно. Целя се в баланса 50 на 50 между двете. И макар че още не съм го постигнала, напоследък все повече задобрявам в тази „дисциплина“. Сигурно защото чета много селфхелп литература, от която черпя съвети и идеи за постигане на душевен комфорт.“
Когато я номинират и є предлагат
поста президент на IPRA
Мария, естествено, се замисля дали тази „диня под мишницата“ няма да се окаже свръхбагаж за нея. И дали ще може да посвещава нужното време, усилия и емоции на една отговорна допълнителна работа, която на всичкото отгоре е и неплатена (IPRA е неправителствена организация в световен мещаб). Но вярата є в каузата, наречена PR, я подтиква да каже „да“, да приеме работата.
„Вярвам в тази организация, защото тя ми е дала ужасно много като контакти, като знание, като развитие. Справедливо е, щом съм взела от нея, сега аз да є дам нещо. Стигнала съм до момента, когато очевидно има какво да дам.“
Обикновено хората правят кариера и за да забогатеят, но Мария Гергова и тук прави изключение. Твърди, че никога не е правила нещо само за пари.
„Винаги ме е мотивирало и движело желанието да видя крайния резултат на нещо, а не паричната му равностойност. Когато правенето на нещото, а не правенето на пари ти прави удоволствие, тогава и с пари се сдобиваш.“
Най-близките є хора често я обвиняват в
хиперпозитивизъм
и се опитват да я „приземяват“ с предупреждения и съвети от сорта „Стига с този позитивизъм!“, „Слез на земята“, „Бъди реалист“. Но Мария не само че няма нищо против позитивизма си, а полага усилия и даже да го усъвършенства.
„Позитивизмът е такава емоционална нагласа, което „лекува“ първо теб, кара те живееш живота си с добро чувство. Май не съм чувала някой да гори от желание да си общува с негативисти… Убедена съм, че е по-добре да се усмихваш на живота. Човек винаги има избор – да намери причини да се чувства добре или да намери причини да се чувства зле.“
Съгласна съм и с твърдението є, че има значение, когато човекът, начело на някаква организация, е с позитивен дух. Защото позитивизмът е заразен дори и за негативистите. Той е увличащ. Негативизмът във всяка една своя проява е отблъскващ, дори и в случаите, когато е по-основателен от позитивизма.
Освен че е позитивна, енергична, усмихната, земна, надеждна, чаровна (очите є приличат на две теменужки и постоянно се смеят), Мария е и много добър човек. На въпроса ми: „Осъждаш ли посредствените хора, тези, които нямат кой знае какви амбиции?“ тя отговори: „Не съм предубедена към хората. Към всеки човек, когото срещам, подхождам така, сякаш той е най-добрият човек на света. Докато не ми докаже обратното.“ Без коментар. Продължаваме обаче с коментар на един важен въпрос –
как се прави PR в криза
„С всички клиенти на United Partners в момента дискутираме по какъв начин трябва да се трансформират комуникациите. Една компания или организация не може да спре да комуникира, защото има криза. Може да спре да рекламира, да свие тези екстра разходи, обаче да спре да комуникира – не!“ – обяснява разпалено Мария, когато зачекваме теми от нейната компетенция. За нея е немислимо компаниите във финансовия сектор, където е най-голямата криза на доверие, да „млъкнат“ точно сега. А хората, които се занимават с PR, са именно хората, които изграждат доверието. Становището на експертите от United Partners е, че в период на криза трябва да се търсят нескъпоструващи инструменти, с които да се поддържа комуникацията, но да се комуникира, да не се спира.
„Щастлива съм, че работим с големи корпоративни клиенти като „Проктър и Гембъл“, банка ING „Уестърн Юниън“. Чрез тях ние се равняваме по нивото на световния пиaр, работим по световните пиар правила, а не по местните. И това ни дава ужасно много знания, вдига ни рейтинга.“
Вярна на своя позитивизъм, Мария апелира към медиите да зареждат хората с позитивни емоции, а не да отглеждат страх от кризата и да всяват ужас и паника. Ако продължават да плашат, вместо да успокояват, ще блокират мечти и ще охладят амбиции. А никой не би имал полза от това. Като стана дума за мечти, разбрах, че всичко, което Мария си е пожелала преди 15 години, днес се е сбъднало.
„Толкова силно съм го искала, че то се е случило. Сбъднаха се даже и неща, които преди 15 години изглеждаха невъзможни за сбъдване!“
Полюбопитствах за какво си мечтае сега, но не получих очаквания отговор „За повече успехи“.
„За повече свободно време за себе си и за творчество. Ще ми се онова, което съм научила, да го предам в писмен вид на други хора.“
Пиар = партньорство
Помолих Мария Гергова да даде точно, ясно и разбираемо определение на иначе често употребяваната у нас, но недотам разбираема дума „пиар“
„Всяка организация, компания или човек зависят от различна публика, за да съществуват. Например фирмата, произвеждаща продукта Х, зависи от хората, които консумират този продукт, зависи от одобрението на хората, които не консумират този продукт, но не са против него, зависи от правителството, от научни организации… Пиарът се грижи комуникацията между клиента (фирмата) и всички онези субекти и обекти, от които той зависи, да протича двустранно.
Медиите са само един от каналите за правене на пиар, но не са единственият, както много често се заблуждават хората. Целта на пиар специалистите е клиентът да не пропуска да комуникира с нито една публика, от която зависи. Идеята е да се създадат партньорски взаимоотношения на различни нива. В крайна сметка пиарът е партньорство.“
Принципът на Мария
По времето на социализма се разпространяваше книгата „Принципът на Питър“. Основната идея на това четиво е, че колкото по-нагоре се издига човек в йерархията, толкова повече се доближава до своето ниво на некомпетентност.Това на пръв поглед логично твърдение обаче не важи за кариерата на Мария Гергова. Ето как коментира тя своя частен случай:
„Развитието ми в кариерата се случи плавно. Започнах от нулата и съм вършила почти всички дейности в нашата верига. Не съм скочила от ниво 0 на ниво 10, а бавно вървях през нивата и развивах компетенциите си постепенно. И всяко следващо ниво беше предизвикателство за мен – да науча нови неща, да усвоя нови умения. Ако се опиташ да прескочиш наведнъж 3 или 4 стъпала обаче, ще ти е много трудно (а и няма да имаш физическо време) да наваксаш компетенциите, които са ти нужни. Когато се развиваш бавничко, и твоите компетенции се развиват бавничко, но славничко.“