За комикса – първа част

Дъги и бесове
 
от Мирослава ИВАНОВА
 
януари, 2012 г.
 
 
Ако заглавието ви напомня по нещо „Бащи и синове“, то е, защото всички сме деца на списание „Дъга“. Но ако продължите да четете нататък, ще разберете по какво си приличат „Епъл“ и „Дъга“, Стив Джобс и Стоян Шиндаров.
По света ябълката се превърна в абсолютния символ на компютърен софтуер, персонални компютри, мултимедийни плеъри.
У нас най-пъстрият природен феномен е запазеният знак на едно списание и на българския комикс въобще. Списание „Дъга“ стига космическия тираж от 300 000 броя. Някои наричат този тираж социалистически, други – американски, защото в такива мащаби се издават само комикс албумите в САЩ.
В България в годините на социализма комиксът (като белег на западната култура) е бил провъзгласен за упадъчен. Може да се каже, че дори думата „комикс“ е била забранена. По онова време комиксите са били наричани „разкази в картинки“. Въпреки конюнктурата „Дъга“ е феномен, защото няма друго комикс списание в света, което да е стигало подобен тираж. Няма друга държава, в която комикс списание да се е продавало в тираж, в който „Епъл“ продава айфони в Америка.
Знаете, че дъга се появява след дъжд и когато изгрее слънце. Напоследък групата художници на „Дъга“ заедно с други художници, колекционери и изследователи на комикса някак си… изгря в публичното пространство и започна да организира различни инициативи, чиято цел е да провокират среда, в която комиксът да се експонира, да се продава и съответно да се възприема от публиката. И то от широката публика.
 
 
Ето някои от инициативите, в чиято основа стои името на Антон Стайков (интервю с него четете на стр. 56). Дискусията на тема „Жив ли е българският комикс“. Първият български уъркшоп „Как се прави комикс“ (резюмета от лекциите четете на стр. 59, 60 и 61). Изложбата, посветена на 70-годишнината от рождението на Стоян Шиндаров, когото наричат „гениалният български комикс художник“. Самобитен талант, с изключително чувство към това изкуство. Впрочем той, както и гениалният Стив Джобс, няма диплома.
Горе-долу по същото това време (в последните месеци) на българския пазар се появи комиксът „Бяс“. Авторите му (интервю със Сибила и Иван Коритареви четете на стр. 58) са много млади хора, които показаха как се прави един наистина огромен комерсиален продукт. С всичките съпътстващи го маркетингови материали – от играчки на комикс героите до чаши и дрехи с щампи от комикса.
Посветихме първото издание на рубриката ни „Уъркшоп“ на комикса, защото всичко може да бъде обект на комикс (понеже всичко може да бъде обект на история). Но най-вече защото под слънцето може и да няма нищо ново, но под „Дъга“-та има. Комикс културата в България се възражда. И да. Художниците на списание „Дъга“ са нейните „ТЕ лидери“. И да. „Бяс“ не е първият български комикс, но пък е първият български комикс, който има версия за айпод и айфон.