За мачмейкинга

Мачмейкингът
или пръстът на съдбата като бизнес модел
 
март, 2013 г.
 

от Мирослава ИВАНОВА

 
 
© Desislava Vasileva / www.123rf.com
 
Красиви, млади, образовани и умни са, но не това е причината да нямат конкуренция у нас. Тези две момичета са създали бизнес, подчинен на една прастара традиция, която има дълбоки корени навсякъде по света –
 
сватовничеството
Представям ви Мила и Яна. Дама пика и дама купа. Приятелка и приятелка. Бизнес партньор и бизнес партньор. Мачмейкър и мачмейкър (от англ. matchmaker– „сватовник“ – бел. ред.).
 
 Мила Минковска
 
Много култури гледат на сватовника като на авторитетна и необходима за обществото фигура и оценяват положително опита му да събере двама души (мъж и жена) в трайна връзка или в семейство. Харата, които се отдават на тази интересна и деликатна дейност, имат различни имена, или по-скоро прозвища, при различните народи. Например у нас те са наричани годежари, женихли, момари. В нашата трациция когато момчето станело на възраст за женене, родителите му изпращали пратеници в дома на момичето, което са харесали. Когато пратениците влезели в къщата, те първо, сядали до огнището и разравяли огъня с маша. Целта на този стар обред е момата да се „запали“ за момъка…
 
 Яна Панайотова
 
Е, какво да правите вие, ако отдавна сте навършили години за сватба, нямате огнище, нито камина и на всичкото отгоре сте на път да скъсате единствената си трайна връзка – тази с „Топлофикация“. Студено! Студено! Писнало ви е да целувате жаби както и да ходите на сватбите на най-добрите си приятели.
Мила и Яна могат да ви помогнат! Тези две сватовници са завършили бизнес училища, следвали са магистратурите си в Лондон и съвсем логично прилагат към дейността си бизнес модел. Проучват пазара, решават да развият мачмейкинга в България и фактически работят за съхраняването и продължаването на традиционните връзки между хората. Бизнесът, който са създали, на практика се опира на факта, че
 
повечето хора днес използват услуги
Искат да си намерят дом – наемат агент по недвижими имоти, искат да сменят работата си – наемат хетхънтър (експерт по кариерно развитие – бел. ред.). Ако пък искате да намерите половинката си, вече можете да наемете мачмейкър. Ех, че хубаво, нали? Никакви досадници не се мотаят из къщите ви, за да ви правят магии за любов. Просто има официална услуга за това. Ако искате – използвате я, ако не искате – не. Макар мачмейкингът да е наследник на традициите в сватосването, той не упражнява насилие (каквито примери има много в различните култури по света, в които и сега решението за брака между двама души се взема от родители или от други авторитетни представители на дадена общност). Още по-важното е, че мачмейкингът
 
не изключва романтичната любов
нито пък персоналната свобода. Мачмейкърът търси това, което и клиентът му търси, но не може да намери сам. Мачмейкърите не се стремят да променят хората или да им влияят. Но могат да дават съвети, разбира се.
„Не сте ли много млади, за да се превъплъщавате в образа на сватовници?“ – строго питам аз двете си събеседнички.
„Е, как? – учудва се Яна. – Как стари хора да сватосват млади?! Как могат да разберат живота им? Нима бабите ни знаят какво е добро за нас? Истински важното в този бизнес са широката мрежа от контакти и усетът към хората. Това са инструментите на успешните мачмейкъри навсякъде по света.“
Обясняват ми, че бизнесът им е бутикова услуга, при която те провеждат реално, индивидуално търсене на подходящо запознанство за всеки клиент. Подчертават това, защото повечето хора си мислят, че те просто свързват собствените си клиенти помежду им.
„Цялата ни мрежа от контакти е нашата база данни. В нея се включват и хора, които не са ни клиенти по една или друга причина, защото за тях това не е най-големият приоритет. Това обаче са хора, които са изявили желание да излизат на срещи. Стремим се в системата ни от контакти да има баланс между мъже и жени“ – уточнява Мила.
В този ред на мисли е добре да се прави разлика между срещите, които те организират, и всички видове онлайн, спийд и пр. дейтинги, които може би познавате и дори сте опитвали. Както и да се прави разлика между тяхната дейност и тази на обикновените агенции за запознанства. Двете ми събеседнички работят ексклузивно, упражняват активен индивидуален подход и са изключително добронамерени и дискретни. Стандартният пакет услуги, които предлагат, включва годишен абонамент, начална лична консултация, неограничен брой запознанства, обратна връзка след всяка среща и неограничен брой консултации. Клиентите имат възможност и за паузиране на абонамента.
Когато стартирали бизнеса, очаквали да имат повече жени клиентки. Практиката ги опровергала, защото
 
по-голямата част от клиентите им са мъже
От жените имат повече запитвания. Жените по-трудно се престрашават, трябва им повече време да обмислят. Алгоритъмът при мъжете обикновено е следният: мъжът изпраща запитване, после получава оферта, следва среща и той казва: „Да, започваме!“. Мъжете вземат категорично решение да създадат семейство и действат. Жените смятат, че това е предопределеност. Съдба. Ще му дойде времето. Те ще почакат.
„Мъжете много по-добре знаят какво искат. Те и много по-точно могат да формулират мнението си за една жена след среща – допълва Мила. – Те казват: „Много ми харесва тази жена, но не се виждам след десет години с нея. Нека да продължим с някоя друга“. А жените мислят така: „Искам и това, и това. Ама май че това ми харесва повече…“
Ние подбираме клиентите си. Отпадат хора, които са обвързани или такива, които все още приключват връзка. Т.е. клиентите ни не трябва да са обвързани. Проверяваме тази информация – особено ако клиентът не е дошъл при нас чрез наш познат, който да гарантира за него. Клиентът ни трябва да е убеден, че иска сериозна връзка, сериозно партньорство. Не трябва да имаме индикации, че ще саботира процеса.“
В бизнеса са вече от година, все още не са ходили на сватба, но могат да се похвалят с възникнали трайни връзки и… с нито една провалена първа среща. Нямат клиент, който да е останал разочарован от среща. Двамата срещнати винаги имат за какво да си говорят. Намират общи интереси. Независимо дали искат да се видят повторно или не, срещата винаги е приятна. Мила и Яна
 
мислят стъпка по стъпка и човек за човека
В работата на двете ми събеседнички има различни предизвикателства. От това да преживяват по своему срещите, които организират („Непрекъснато си мислим хората“ – казва Мила.) до това да правят стратегии за развитието на бизнеса си посредством допълнителни услуги. Надяват се да намерят партньори, с които да развиват мачмейкинга и извън София. 
„Наблюдаваме какво искат клиентите ни и се стремим да отговорим на нуждите им. Целта ни в дългосрочен план е да се разрастваме, но и да поддържаме ниво на качество.“ – обобщава Яна.
Знаете ли? Лично аз съм благодарна на тези момичета. Радвам, че годежарите са се измъкнали от нашите традиции. Заедно с тях изчезнаха и понятията „стар ерген“ и „стара мома“. Мачмейкърите са тук, за да ни кажат, че няма краен срок за сключване на първи брак и са един от знаците, че обществото ни се опитва да бъде модерно.
Е?!
Точно така. И аз ще им стана клиент. Няма да чакам повече и ще действам като мъж. Вече съм изпратила запитване и ще се запиша веднага.
 
(…)
 

ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА БЕЛА ИЛИ В ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ ТУК