ЗВЕЗДИТЕ НА „ГЕНЕЗИС“

Звездите на "Генезис"
Крадци на сънища
 
от Ивайло ТОДОРОВ
Снимки Worner Bros/"Александра филмс"
 
август, 2010 г.
 
 
 
Леонардо ди Каприо е начело на звездния екип в „Генезис“
 
След феноменалния успех на „Черният рицар“ каквото и да направи Кристофър Нолан, интересът към него е гарантиран. А за да го засили още повече, режисьорът е подбрал убийствен актьорски състав за новия си филм начело с Леонардо ди Каприо…
 
Представете си, че светът, в който живеете, не е истински. Че съществува паралелна вселена, която често виждате в сънищата си. Или може би сънищата ви са направо част от тази алтернативна реалност?! Объркахте ли се? Или донякъде това ви заприлича на сюжета на „Матрицата“? Осланяйки се на няколко популярни филма от 90-те, включително и на един от първите си шедьоври („Мементо“), Кристофър Нолан създава един от най-оригиналните сюрреалистични сюжети, чийто главен герой може…
 
да нахлува в чужди сънища
Дом Коб (Ди Каприо) е разработил заедно със своя съдружник Артър (Джоузеф Гордън-Левит) уникална технология, с чиято помощ прониква в съзнанието на хората, когато те са най-уязвими. Така той стига до най-съкровените тайни на своите мишени и може да краде ценни идеи, което го превръща в една от най-влиятелните фигури в света на корпоративния шпионаж. Заради своите способности Коб обаче е персона нон грата в родината си и принуден да стои далеч от жената, която обича – съпругата си Мол (Марион Котияр). Един богат бизнесмен (Кен Уатанабе) му гарантира завръщане в Америка. Условието е Коб и неговият екип, в който се включва и студентка по архитектура (Елън Пейдж), да проникнат в сънищата на негов конкурент (Килиън Мърфи). Те обаче не трябва да крадат, а да създадат фиктивни идеи –
 
процес, наречен генезис
Заснет на четири континента, с поразителна визия и една от най-заплетените истории (четири сюжетни линии се развиват паралелно до изненадващия финал), „Генезис“ съвсем не е типичният летен блокбастър. Но е добра репетиция за Нолан преди новия му филм за Батман, който ще излезе през юли 2012 г. А за трима от неговите актьори работата по филма е била невероятно преживяване.
 
(…) 
 
 
ТУРИСТЪТ Кен Уатанабе
Сайто е богат и влиятелен финансов магнат, който предлага на Коб много специална задача, за която ще му плати нещо безценно за него. Ако Коб изпълни мисията си, Сайто ще му даде възможност да се завърне у дома. Единственото условие на богаташа е самият той да придружава Коб и екипа му по време на мисията им, за да е сигурен, че ще получи това, за което си плаща. „Той е нещо като космически турист, защото няма никакъв опит, но използва финансовото си влияние, за да се присъедини към екипа“ – обяснява Нолан, който пише ролята на Сайто специално за Уатанабе, с когото снима „Батман в началото“. „Много исках да работя отново с Кен – казва режисьорът. – Ролята му в „Батман“ беше много малка, но този път се постарах да е по-голяма.
 
Той е харизматична личност
и е истинско удоволствие да го наблюдаваш по време на работа.“
Японецът Уатанабе, който е звезда в родината си от години, стана популярен по целия свят с участието си във филма „Последният самурай“. В ролята на самурая Кацумото актьорът засенчи звездата Том Круз и бе номиниран за „Оскар“. Това му отвори вратите на Холивуд и той се снима в „Мемоарите на една гейша“, а Клинт Истууд го покани за главната роля в своя филм „Писма от Иво Джима“. Всъщност Уатанабе е
 
роден да играе самураи
Той казва, че не може да изброи в колко японски филми и телевизионни сериали е играл такива роли. Именно те обаче допринасят за невероятната му популярност в Страната на изгряващото слънце. „Не съм голяма звезда в Япония. Аз съм актьор. Водя съвсем нормален живот. Четири дни в седмицата винаги готвя вкъщи. Звездите не правят това“ – казва с усмивка Кен.
Малцина знаят, че той е
 
невероятно ловък с кухненския нож
също колкото и със самурайския меч. За ролята си на готвач в японска продукция Уатанабе се научава да готви суши и според неговия приятели е истински кулинарен цар. „Приготвянето на суши е сложен процес – обяснява той. – Трябва задължително да го правиш с любов, иначе ще се порежеш. Ножът за суши е много по-опасен от оръжието на самурая.“
На японски Кен означава скромен – напълно в съзвучие с живота на Уатанабе, който и в ежедневието си прилага кодекса на самураите. Благодарение на този начин на живот той
 
успява да се излекува от левкемия
– болест, която замалко да сложи край на кариерата му в края на 80-те. Оттогава за Уатанабе всичко в живота се определя от три думи: „честност“, „почтеност“ и „скромност“. Затова и не притежава почти никакво имущество. Иначе, ако не беше станал актьор, имал резервно желание – да стане журналист. Преди години Кен пишел спортни репортажи, което било своеобразна репетиция за написването на първия му роман. Книгата „Кой съм аз“, в която той разказва как се е превъплътил в болен от алцхаймер пациент, става истински бестселър в Япония.
 
 
МИШЕНАТА Килиън Мърфи
На прицела на Сайто е Робърт Фишер, който скоро ще наследи империята на своя умиращ баща мултимилионер. „Въпреки неизброимите си богатства Робърт е измъчван от несигурност – като всеки човек, живял през целия си живот в сянката на силния си и влиятелен баща. Затова отношенията между двамата са много обтегнати“ – обяснява Мърфи. „Щастлив съм, че отново работя с Килиън след филмите за „Батман“ – казва Нолан. – Неговият герой е
 
емоционалното сърце на филма
Иначе Килиън е човекът с най-невероятните сини очи. Постоянно се опитвах да си измислям оправдания, за да го снимам как си сваля очилата в едър план.“
Поел по стъпките на своите сънародници Лиъм Нийсън (когото счита за свой втори баща) и Колин Фарел (с когото пресата постоянно го сравнява), ирландецът Килиън Мърфи е известен с майсторството си да редува успешно изявите си ту в независими филми, ту в холивудски блокбастъри като „Батман в началото“. „Глупаво е един актьор да каже, че ще се снима само в независими филми или само в холивудски продукции – твърди той. – Има комерсиални американски филми, които са великолепни. Чувал съм колеги да казват: „Никога няма да се снимам в Холивуд, това означава да се продам.“ Но ако сценарият е добър или режисьор е Крис Нолан, какъв е смисълът да отказвам?“
 
Мърфи не е учил актьорско майсторство
Като тийнейджър свири в рокгрупа, повлияна от творчеството на Франк Запа, после учи право. „Може би щях да съм много по-богат сега, ако го бях завършил, но нямаше да съм толкова щастлив“ – шегува се той. Вместо обаче да се прави на юрист, той се изявява в един театрален уъркшоп. След участието си в пиесата „Диско прасета“ Килиън решава, че ще се занимава само с това от тук нататък. Няколко пъти се качва на театрална сцена и се снима в няколко нискобюджетни филма, както и в добили популярност ленти като „Момичето с перлената обица“. Едва след като Дани Бойл му поверява главната роля в учудващо успешния трилър със зомбита „28 дни по-късно“, Мърфи се превръща в звезда. Затрупват го със сценарии на филми на ужасите, но той не бърза да се възползва от популярността си.
 
„Няма да се снимам в глупави филми
Ако трябва, ще си стоя вкъщи и ще подрязвам тревата, докато не се появи някой добър сценарий. Трябва да държиш на принципите си“, категоричен е Килиън. Затова въпреки многото предложения на Холивуд той продължава да живее в Лондон със съпругата си и двамата им синове, където почти никой не го разпознава на улицата. „Обичам актьорството, но семейството е най-важно за мен“, казва той и добавя, че децата му нямат идея какво работи техният прочут татко. „Те смятат, че основното ми задължение е да пълня и изпразвам миялната машина“ – смее се Мърфи.
 
 
ПРОДУЦЕНТЪТ Джоузеф Гордън-Левит
Най-довереният човек на Коб и негов дългогодишен партньор е Артър. Докато Коб измисля всичко, Артър се грижи за детайлите. „Той е типичният организатор, който се старае всичко да е на точното място – обяснява Гордън-Левит. – За мен Коб е като артист, а Артър е неговият продуцент. Но освен че се старае всичко да е наред, той е истински
 
запленен от споделянето на сънищата
Откакто за първи път чува за тази технология, тя го вдъхновява и той наистина си обича работата.“
Актьорът признава, че също като героя си е силно привлечен от сънищата и тяхното значение. „Гледам на нашите герои като на крадци джентълмени и се идентифицирам с тях, защото са истински творци. Лъжите са част от техния начин на живот, но те не просто лъжат, а създават друга реалност. Самият аз правя това“ – допълва с усмивка той.
Повечето актьори, които се снимат от детска възраст, завършват безславно кариерата си в реалити шоута, в рехабилитационна клиника или зад решетките. Нищо такова не може да се случи с Джоузеф Гордън-Левит, чиято кариера в шоубизнеса стартира на 4-годишна възраст. На 6 години той вече се снима в реклами за фъстъчено масло, а година по-късно дебютира в киното.
 
Големият му пробив
идва с участието в сериала „На гости на третата планета“. Като извънземния Томи Соломон Джоузеф се превръща в истински тийнидол, а междувременно се снима и в хитове като „Съдебен заседател“ с Деми Мур и „10 неща, които мразя у теб“ с Хийт Леджър. След шест години в телевизията младата звезда решава да си вземе почивка и се записва да учи френска поезия, история и литература в Колумбийския университет. По време на обучението си Гордън-Левит разширява своите хоризонти като творец и се зарича да се снима само в социално значими филми. „Обожавам актьорството. Не мога да си представя да правя нищо друго до края на живота си. Това, което го прави най-интересно за мен, е предизвикателството да създаваш нещо различно. Има толкова много различни герои, които бих искал да изиграя на екрана“ – мечтае Джоузеф. Докато е на снимачната площадка, той
 
обича да слуша музика
Това му помага да се съсредоточи и да влезе по-лесно в образ. Иначе, ако сте почитатели на актьора, задължително посетете неговия сайт Hitrecord.org. Тук той постоянно качва свои късометражни филми и любителско видео. „Копчетата за запис за мен отприщват някаква магия. Мисля, че възможността да правим записи, да запечатваме неща, които остават завинаги, е уникална. Обожавам да снимам и да записвам различни моменти. Мразя само да ми завират камера в лицето“ – опитва се да разгони преследващите го папараци Джоузеф.
  
(…)
  
ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА БЕЛА ИЛИ В ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ  ТУК