КОЛКО Е ВАЖНО ДА БЪДЕШ РАЗЛИЧЕН

Колко е важно да бъдеш различен
 
от Албена УВАКОВА
 
април, 2011 г.
 
© Ionut Dan Popescu / 123rf.com
 
Замисляли ли сте се с какво е запомнена Мерилин Монро? С магията на нейния чар, разбира се. Кой, къде и как се е впечатлил от интелигентността, характера или творческите й пособности… Но както ми каза наскоро един 36-годишен мъж: „Светът тъгува за Мерилин.“ Малко ли са късокосите блондинки кокетки в Холивуд; малко ли са развълнуваните от топъл вихър бели рокли! А русата й рическа в стил етажирано каре е винаги „в сезон“. Може би защото отива на всеки женски овал. Може би защото е на Мерилин. Тя е вечната марка за женственост.
Лесно ли е днес така да се отличиш, че
 
да се превърнеш във вечност…
Лесно ли е да бъдеш уникален и различен? Както твърдят маркетолозите, човек прави на пазара не това, което е решил, а това, което му позволяват конкурентите.
Всъщност колко е важно да бъдеш различен? И доколко? Зависи от гледната точка. Ако боядисате косата си зелена, със сигурност ще бъдете различна. Но с още по-голяма сигурност никой няма да си помисли, че се борите за опазването на околната среда. Ако обаче компанията, в която работите, се е самоопределила като „зелена“, то това означава, че тя се възприема от обществото като социално отговорна, произвеждаща безопасни и екологично чисти продукти. И вероятно е печеливша.
Възможно ли е различността да ни направи успешни личности? Отговорът едва ли е еднозначен, но в модерния свят на свръхпредлагане и свръхконкуренция може би най-верния пулс напипват маркетолозите. Голямата битка там е за място в съзнанието на клиента.
И тъй като човешкият ум мрази усложненията и объркването, най-добрият начин да се загнездиш в нечие съзнание са
 
простичките и изчистени послания и сигнали
Те трябва да бъдат видими и запомнящи се. Но акцентът трябва да бъде върху едно-единствено качество. В условията на терабайтове информация няма време и място за многословия.
Най-сигурната гаранция за различност е да бъдеш първи в нещо. Така е с хората, така е и с марките на продукти.
Това обаче може да се окаже непосилна задача днес. Опциите са твърде малко, но съумееш ли, ставаш вечен. Достоен пример са фирмите, чието име се е превърнало в родово наименование. Замисляли ли сте се колко често сте си купували целофанова лепенка, а не Скоч; копирна машина, а не Ксерокс; разтворимо кафе, а не Нес. Повечето хора използват тези марки лидери като название на продукта. Един от законите на пазара е, че хората смятат първите появили се за оригинали. И често първите появили се запазват своето лидерство.
В един подреден свят най-успешни личности са тези, които в по-ранна възраст са успели
 
да погледнат на себе си като на продукт
и да осмислят, подчертаят и „продадат“ най-отличителното си качество. Защото рицарските стойности отдавна са се превърнали само и единствено в романтичен сюжет за филм и животът ни е обсебен от съвсем друг тип остойностяване – пазарното.
Всичко и всички се оказват в някаква степен на пазара. А там сработва неумолимият закон да бъдеш различен от конкуренцията.
И основно правило за успех е: открийте своята отличителна черта. Обмислете силата си и я превърнете в конкурентно предимство. След това я покажете достатъчно добре – така че да бъде „зашита“ за личността ви в спомена, който оставяте у другите за себе си.
Какво е да бъдеш различен в България? Какво е да бъдеш различен извън България? Дано да откриете повече от три прилики. Дано картинките бъдат по-усмихнати. Но да не забравяме, че различността не е аксесоар или модно изхвърляне… Все пак толерантността на обществото към различните също има граници.