КОЛКО Е ВАЖНО ДА БЪДЕШ УМЕН

Колко е важно да бъдеш умен
 
от Албена Увакова
 
март, 2011 г.
 
© Leedsn | Dreamstime.com
 

В България думата „реклама“ е доста похабена. Преди години една приятелка ми беше казала: „Как можеш да се занимаваш с реклами?! Те са толкова скучни и досадни! Кой ги гледа?!“ Това си е самата истина. Никой не вярва на реклами. Особено ние, българите, които се раждаме със завещано наследство от милиони кюлчета скепсис. И в Кувейт децата се раждат богати – но нещо друго им е завещано… На българина кажеш ли му „не“, той ти отговаря „да“; кажеш ли му „да“, отговорът е „да-да!“.

 
Двойното отрицание чрез потвърждение
е специален нашенски патент и си проличава във всичко, но може би най-силно в отношението ни към рекламите. Широко разпространено е мнението, че една стока щом се рекламира, значи е некачествена. А пък големите, но американски рекламисти са завещали постулата „Добрата реклама само ускорява смъртта на некачествения продукт“.
Точно къде лъжата отстъпва на истината, е сложен въпрос, но има един безспорен факт – рекламистите по света използват много интересни техники, стимулиращи въображението, и дори „дариха“ на човечеството една собствена, измислена от самите тях. Нарича се брейнсторминг (brainstorming) и в буквален превод от английски означава „мозъчна буря“. Методът е единственият, създаден специално за решаване на проблемите в рекламното творчество. Той
 
забранява всякакъв негативизъм
и поощрява работата в група.
Брейнстормингът е създаден от американския рекламен специалист Алекс Озбърн. Това е похват за поддържане на свободния поток от идеи в група от 6 до 10 души. Сеансите се провеждат под знака на три правила:
► абсолютно забранен негативизъм и критичност към предложенията на другите ► натрупване на количество (търсят се максимален брой идеи, дори и те да са нереални) ► подобряване и комбиниране.
Някои от идеите се повтарят и подобряват или се комбинират с други за получаване на нещо ново и по-интересно. Колкото по-невероятни са идеите, толкова по-добре, защото те пораждат
 
асоциации към полезното решение
Работи се в атмосфера на доброжелателност и пълно отприщване на фантазията. Провеждането на сеансите трае от един до два часа и участниците в тях трябва да се отпуснат и да не се страхуват да звучат „глупаво“ или неадекватно. Самият Озбърн разказва за свой преуспяващ автор на текстове (копирайтер), който започвал работа, като се освобождавал от всичките си мисли и просто сядал и пишел абсолютно всичко, което му идвало наум. Даже глупавите и безсмислени фрази. Защото, ако не ги „изхвърлел“ от себе си, те ще блокират останалите мисли.
Този метод е широко разпространен в рекламната практика, а доколко творчески гениални са рекламите, е съвсем отделен въпрос. Но не бива да се забравя, че рекламата е много особено творчество, защото се прави по поръчка на клиент и цели конкретно „джобно“ действие. Опитайте сами да кажете нещо така, че човекът срещу вас и да ви повярва, и да похарчи парите си.
Точно това поражда спора
 
творчество ли е рекламата, или не
Със сигурност обаче има какво да се научи зад кулисите на създаването є. Защото големите рекламисти по света са осъзнали колко важно е да се отскача от коловоза на традиционното и да се разчупват мисловните калъпи. А идейниченето винаги е било толерирано като особено престижно – от всякакви епохи и всякакви нрави.
Но всъщностколко е важно да бъдеш умен? Оскар Уайлд е отговорил еднозначно на въпроса,колко е важно да бъдеш сериозен, в озаглавената така комедийна пиеса (по нея през 2002 г. в Холивуд направиха дори филм). За първия въпрос всеки преценява сам за себе си. Вековете са ни завещали много противоречия на тази тема. Библейска мъдрост е, че „там, където знанията изобилстват, скърбите – също“.

Познат ни е също и изразът
 
„блажено невежество!“
Много други сентенции гравитират на точно противоположния полюс. Древногръцкият автор Софокъл е казал, че знанието е най-значещата част от щастието. А колко е важно да бъдеш щастлив? Това е ясно и не подлежи на съмнение. Но и може би най-важната „буря“ на нашите мозъци е онази, която ни прави щастливи.