Крейс и Fox
от Мирослава ИВАНОВА
април, 2013 г.
– Дмитрий Крейс!
– Ох, как се стреснах! Какво? Кой?
– Дмитрий Крейс!
***
Не! Той не е злодеят в страшна приказка, от когото всички искат да избягат. За някои името му може да звучи стряскащо, но истината е, че е по-скоро необичайно. Не е артистичен псевдоним, макар че човекът, когото ще ви представя, е фотограф. Просто Дмитрий е роден в Казахстан, а в България идва през 1995 г. заедно с родителите си. С фотография започва да се занимава случайно, без да има амбиции или пък да очаква, че ще стане професионалист. Учил се е от грешките си, наблюдавал е и работата на колегите си…
„Дима…“ – приятелката на Дмитрий, Мариела, ми подсказва, че „страшното“ му име може да звучи и по друг начин. С Дима и Мариела разговарям в столично кафене, дошли са по работа и след минути тръгват обратно за Варна.
Дмитрий е собственик на DeFox Studio и се занимава с модна, рекламна, продуктова, интериорна и архитектурна фотография. DeFox предлага и цялостни уебконцепции, включващи дизайн, логодизайн, програмиране, оптимизация на съдържанието, линкмениджмънт и прочее. Дмитрий ми споделя, че съвсем скоро, във Варна, щял да отвори едно от най-големите и отлично оборудвани студия. Питам го не е ли рисковано да разширява бизнеса си точно сега? „Напротив! Сега е времето. Пазарът се поразчисти, много фирми вече ги няма и сега е
моментът, в който можеш да си намериш място
или пък да го разшириш.“ Знам, че срещу думите му биха „скочили“ много финансови експерти, социални анализатори и икономически журналисти. Но аз вярвам на Дима. Той е творец, а творчеството е стихия, от която може да се храни всеки бизнес. Ние в България обаче тепърва ще се убеждаваме в това.
Нещо повече, Крейс иска да остане да живее в България, но да „излезе“ чрез работата си в Европа. Порових малко в интернет и научих, че точно
червената лисица
(каквато е и изобразената върху логото на DeFox Studio) обитава най-широк ареал в сравнение с всички останали сухоземни животни.
Ако е вярно, че когато някое животно се превърне в емблема, то и качествата му, и начинът му на живот се пренасят върху бизнеса, значи Крейс наистина е кодирал разширяването на дейността си още с избора на име и лого на студиото си.
Дима е нещо като играещ треньор
Хем стои в основата на създаването на продуктите и услугите, които предлага, хем е предприемач и мениджър. Доволен е от хората в екипа си. Защото знае, че в бизнеса, както и в спорта, селекцията на играчите от отбора (екипа) е най-важна.
През годините най-продължително се е занимавал с актова и модна фотография. Казва, че при снимането на фотосесии обиграната работа в екип е определяща за качеството на продукта. Също както и предварителната подготовка. Всеки трябва да знае много добре какво има да свърши. „Ако знаеш кой какво е ангажиран да направи, можеш да предвидиш и какво ще се случи по време на снимките“ – казва Дмитрий.
Тъкмо модната фотография ни запозна с него. От няколко броя насам
кадрите за корицата на БЕЛА разказват истории
Ако си спомняте изразителната брюнетка, потопена във вода, или пък онова нежно създание, седнало върху Луната, значи се сещате какво имам предвид.
Никой от колегите ми никога няма търпение да види кадъра за следващата корица. Любопитството не ни оставя на мира, докато графичният ни дизайнер не обяви: „Кадрите са тук!“.
Гледаме, коментираме. Фонове, лица, тела – винаги ни изненадват. И всичко е ясно. Хората на Крейс пак са си свършили работата отлично.
Част от обяснението за отлично свършената работа ми дава Мариела: „Дима много добре се сработва с модела, помага му по-лесно да разбере как трябва да застане и какво да изрази. Държи се естествено и знае, че точно това негово поведение ще помогне на модела да се отпусне“.
Общуването е важно не само между фотограф и модел. В моята професия общуването е израз на привилегията да се срещам с хора, които сменят „понятията“, или поне им променят фокуса.
(…)
ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ В НОВИЯ БРОЙ НА БЕЛА ИЛИ В ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ ТУК