Лаф и кош
от Мирослава ИВАНОВА
октомври, 2008 г.
Факт е, че жените говорят много, но зад популярността на тази тяхна особеност остава скрито друго дамско изкушение – да си записват. Жените са склонни да си записват всякакви неща. Ето вижте:
„Спортът не е ръгане и ужасяващо много ограничаваща играчите тактика.“
„Американците показват на европейските си колеги, че баскетболът не е само грухане тяло в тяло, а трябва се играе красиво и атрактивно.“
„Личностите правят спорта, а не президентите на федерациите.“
Фонът на тези записки е олимпийският мъжки турнир по баскетбол. Баскетболът е един от спортовете, при които в Пекин бяхме представени само с коментар.
Следващите редове ще ви покажат, че съм гледала и слушала много внимателно баскетбол през работно време. Ако таймаутът е измислен, за да спре устрема на противника в спортните игри, то олимпиадата е измислена, за да пречи на работата. Дали?
Докато се играеха тези срещи, аз всъщност попълвах лексикона на новата рубрика на „Бела“. В моето записване попадаха и изречения, които съвсем не са оригинални, например „Фал и кош“. Но репликата „Фал и кош“ ми се отблагодари, защото, прочетена „със завъртане“, тя звучи така: „Лаф и кош“. И ей така, на шега, на игра и на работа забелязах, че от всичко това може да излезе текст и че точно такъв беше ритъмът на коментиране на мъжкия баскетболен турнир. Лаф и кош. Лаф и кош. Лаф и кош.
Записването, преписването и въобще писането са много емоционални и женски действия. Към тях се прибавя и сортирането, което при мен изглежда така.
Реплики в графа „Разни“:
„Горкият ринг, толкова не са забивали в него, откакто е произведен. И левият, и десният кош ще плачат тази вечер, защото ще ги боли.“
„Земетръсна забивка.“
„Така се играе, без да те е страх от нищо.“
„Можеше да има крачки, добре че не ги свириха. Ето това е съдийството. Оставяне на една свободна игра, мачът е ясен.“
„Лекичко, бавничко, методичничко успяха да поведат американците.“
„Гърците ще се опитат да паднат прави. Те го заслужават определено.“
„Ето го този кош, който до края на мача ще се чудим кой го е вкарал (на повторение).“
Реплики, които звучат забавно дори когато се отклоняват от идеята „спортът за един мирен свят“. Едно е да кажеш само „Заклаха ги“, „Ще ги закопаят“, „Размазаха ги“, друго е да обясниш същите неща, но така:
„Хайде да видим ще скрои ли някой костюм на американците и дали костюмът ще бъде дървен.“
„Сега съдията може да отиде и ритуално да се самоубие.“
„Литва взимат пореден голям скалп и го закачват на колана си.“
Реплики, в които се говори за фал, и други реплики, които се чуват отвъд специфичния звук, който издават при триенето баскетболните обувки:
„Още едно нарушение. Непрекъснато фал, фал, фал, фал.“
„Най-после фал срещу някой, който може да бележи от линията на наказателните удари.“
„На някои не им върви играта, но се борят.“
„Не иска да се предава. Той трябва да покаже, че струва всяка стотинка от милионния си договор.“
„Хайде, гърци, събудете се малко!“
„Добри решения на Блат. Пробва нови играчи, които могат само с амбиция да направят разни неща.“
„Когато пулсът ти е 180 и си тичал 30 мин като луд по игрището, решенията не се взимат толкова лесно.“
„Дейвид Блат взима прекъсване. Да си го взима.“
„Испанците винаги вият като линейки. Мислят, че с арогантност могат да се постигат нещата.“
„Няма смисъл треньорът да си хербаризира прекъсванията, те така или иначе няма да му се пазят.“
„Дори на Марс да отидат да играят литовците, пак ще има поне 10 автобуса със запалянковци, които да ги подкрепят.“
„Аржентинците спасиха „момичето“. „Да те бият на момиче“ означава да си вкарал по-малко от десет точки.“
Реплики с имена на баскетболисти:
„Добро раздаване срещу зоната и Майкъл Ред ги почна.“
„Крис Пол развинти аржентинците до момента.“
„Луис Скола идва в ролята на спасителния отряд. 24 точки за него.“
„Дуейн Уейд отново се изявява като крадец.“
„Крис Бош прибира като октопод топката под коша.“
„Хуан Карлос Наваро отново ще залепне за пейката.“
„Невероятен тройкаджия е Руди Фернандес.“
„Рубио си направи салата от защитата на американците.“
„Той (за Кобе Брайънт) толкова обича себе си и толкова обича да стреля, че не би подал топката дори на майка си.“
„Оооо, не така, мойто момче“.
Реплики, които също заслужават да се разиграят отново, понеже лафовете нямат повторения:
„Знаят, че никой не ги подценява и не излиза срещу тях със свалени гащи.
„Продължава да пука здраво от тройката.“
„Сега ще им опъне една тройка оттук.“
„Всичко това стана само за три секунди. Можете ли да си представите?“
„Лиготиите започнаха отдавна, защото мачът е завършил и разликата е трийсет точки.“
„Под коша стана пълен купон.“
„Красота, красота, красота.“
Коментарът на спортните състезания е измислен, за да помага на зрителите да гледат. Той е и допускане на зрителя в някаква по-лична територия не само на състезанието, но и на този, който го коментира. Това допускане много се харесва на жените, толкова им се харесва, че направо влизат в тази територия и започват да си записват. Спортният коментар със сигурност не е измислен, за да бъде свалян на хартия, но кой, ако не жените, да го… пропеят отново? Тези своеобразни втори петли на коментара бяха и първа моя работа по време на олимпиадата. Поривът да си записваш може да възникне само когато коментаторът не е безсилен, коментарът не е скучен и нищо от това, което чуваш, не те дразни.
Коментаторите могат да те подразнят, когато повтарят едни и същи реплики, които за рекордно кратко време се превръщат в техни запазени дразнещи речеви тикове. Безсилни са, когато използват метафори и сравнения, които са стари и евтини като бианабол. Скучни са, когато по няколко пъти припомнят как съперниците са стигнали до финала, като го правят по-бавно, отколкото съперниците са стигнали до финала и отколкото една жена може да си го запише.
Впрочем, ако си мислите, че не съм прочела наобратно „кош“, лъжете се, но аз го чета като „кеф“. А ако не сте гледали и слушали олимпийския мъжки баскетболен турнир и сега се чудите какъв е този инкубатор за кефещи реплики и къде изобщо бяхте, веднага ви казвам. Влязохме в нещо като къща от кедър. Лафовете и точките са на Камен Алипиев-Кедъра.
Кошница и топка
Игрите с топка, от които са се обособили съвременните спортни игри с топка, са били популярни още в древността, а днес са едни от най-масовите в целия свят. Създател на съвременния баскетбол е роденият в Онтарио (Канада)
Господин и госпожа Нейсмит и първите баскетболни „кошници“. Съпругата на Джеймс Нейсмит е първата жена, която играе баскетбол и впоследствие тренира няколко женски баскетболни отбора.
Джеймс Нейсмит
През 1883 г. Нейсмит се записал в Мак Джил колеж в Монреал, защото искал да стане свещеник. Спортът не го интересувал особено, но по-късно станал основен играч във футболния отбор на колежа. След завършването на колежа Нейсмит се отдава на спорта и става инструктор по физическо възпитание в Спрингфилдския колеж в Масачузетс, където се радвал на уважението и обичта на своите студенти. През зимата той и студентите му нямали възможност да практикуват любимите си футбол и бейзбол. Ето как студените и малко скучни зимни дни се превърнали в причина Джеймс Нейсмит да развихри въображението си, да измисли новата игра и да формулира нейните първи тринайсет правила. По-късно, докато наблюдавал играта, колега на Нейсмит я нарекъл баскетбол (от баскет – кошница, и бол – топка).
Баскетболът
се играе от два отбора с по 5-има играчи. Целта на всеки отбор е да направи повече точки, като вкарва топката в коша на противника. Близките контакти (фалове) не са разрешени и има ограничения за това, как може да се манипулира с топката. Попадение в коша, реализирано със стрелба пред линията за три точки (на 6,25 м от коша) носи 2 точки, а попадение от или зад тази линия – 3 точки. При фалове, извършени в полето преди линията за три точки, се изпълняват 2 наказателни удара от линията за наказателни удари. При фал, извършен зад линията за три точки, се изпълняват 3 наказателни удара. Всеки вкаран наказателен удар носи 1 точка.