от автор на световните бестселъри „Стив Джобс“ и „Айнщайн“
Уолтър Айзъксън
Той е най-креативният гений в човешката история.
500 години след смъртта си Леонардо да Винчи
все още има на какво да ни научи.
Почти пет века животът и творчеството на Леонардо да Винчи са обект на възхищение, клюки и конспирации. На български излиза най-новата му биография, плод на задълбочените проучвания на Уолтър Айзъксън – автор на биографиите на Стив Джобс, Айнщайн, Кисинджър и Бенджамин Франклин.
За разлика от много биографи Айзъксън никога не се съсредоточава единствено върху сухите факти и формалната хронология на събитията. Той търси връзките, подводните течения, процесите, които влияят върху съдбата на човека и го превръщат в гениален учен, в креативен гений, или в случая на да Винчи – и двете.
Хиляди страници от изумителните лични дневници на Леонардо, свидетелства от съвременници и десетки нови открития — това са основите, върху които стъпва Уолтър Айзъксън, за да пресъздаде историята на един от най-великите и всеобхватни гении.
p style=“text-align: justify;“>Леонардо да Винчи прави дисекции на човешки лица, чертае мускулите, които задвижват устните, и след това рисува усмивката на „Мона Лиза“. Изучава оптика, изследва начина, по който се отразяват слънчевите лъчи, и създава изумителна игра на перспективата в „Тайната вечеря“. Невероятната му способност да комбинира изкуството и науката ражда един от вечните символи на новаторското мислене – Витрувианския човек, вписан в кръг и в квадрат.
„От всички книги за Леонардо, които съм чел, тази ни помага да си изградим най-пълна представа за него като човек и да разберем колко специален е бил всъщност. Той успява да си обясни почти всичко, което се е знаело на планетата ни по онова време. Това се дължи отчасти на ограниченото научно знание тогава, отчасти на високия му коефициент на интелигентност, но най-вече на неговото ненаситно любопитство към всяка област от естествените науки и човешките достижения. Леонардо изследва в педантични подробности всичко – от начина, по който тече водата и се издига димът, до мускулите, които използваме, когато се усмихваме“, казва Бил Гейтс, притежател на един от оцелелите бележника на Леонардо – „Кодекс Лестър“, който съдържа 71 страници, посветени основно на Леонардовите проучвания по геология и хидравлика, и е подробно представен в книгата на Айзъксън.
В по-ранните биографии на Леонардо, писани от хора, възхитени от неговото изкуството, талантът му често се представя като необичаен дар или се усеща осъдителност, че безразборното му любопитство към природата и нейните закони, непостоянното му внимание и липсата на концентрация са по-скоро пречка пред гения му, че изобретенията и математиката са ограбили времето, в което е можел да създаде още картини, още шедьоври.