Неразумното празнично харчене
Можем ли да го избегнем
ноември, 2012 г.
© Adrian Hillman / www.123rf.com
Човек трудно се въздържа от импулсивни покупки. Особено в навечерието на новогодишните празници, които в търговските центрове се предвкусват много преди да са настъпили календарно. Още през ноември витрините са украсени с изкуствен сняг, с накичени коледни елхи и сцени от Рождество Христово… Лека и жизнерадостна коледна музика ви потапя във всеобщата предпразнична еуфория. Как да не ви се прииска да зарадвате себе си и близките си в такъв момент?! Още повече че много от магазините предлагат празнични разпродажби. И примамени от намаленията, без да се усетите, вие изхарчвате сума, два пъти по-голяма от заплануваната.
Да се упреквате за своето разточителство обаче само по себе си не е решение. Все пак огромен екип от специалисти се труди усърдно, за да оставят клиентите колкото може повече пари в касите на магазините по Коледа. Прилагат се различни методи, с които хитро се контролира и направлява изборът на потребителя. Понякога се оказвате безсилни пред тях.
Ние избираме или нас ни избират
Мърчандайзинг се нарича комплексът от мерки, които се прилагат за увеличаване на продажбите. Той включва: оформление и излагане на стоките, реклама, създаване на привлекателна атмосфера в търговския обект. Това са само няколко уловки, които е полезно да знаете, ако не искате да попаднете в заложените за потребителите капани и да не харчите излишно.
1. Входът на търговската зала обикновено е отдясно, а изходът – отляво. Защо ли? Защото повечето потребители са десничари. Движейки се в магазина по посока, обратна на часовниковата стрелка, те имат възможност да вземат стоките от рафтовете с дясната си ръка.
2. В мърчандайзинга съществува т.нар. правило на златния триъгълник, според което стоките от първа необходимост (хляб, мляко, месо), се подреждат в търговската зала максимално далече една от друга. Така, за да стигне от точка А до точка Б, купувачът е принуден да мине през цялото помещение и евентуално да сложи още нещо в кошницата по пътя. Обикновено това е нещо, което той не търси в момента.
3. Стоките, които магазинът планира да продаде най-напред, се слагат на рафтовете, които са на нивото на очите и ръцете – там, където могат да се забележат най-бързо и да се вземат най-лесно. Това не означава, че продуктите, сложени на по-горните и по-долните рафтове са по-лоши от тях.
Сладкишите и детските играчки пък се подреждат на по-ниските рафтове, за да са достъпни за малките клиенти.
4. Стоките, които често вървят ръка за ръка в бита ни, се поставят близо една до друга. Например чаят – до сладкишите, бирата – до чипса, препаратите за миялни машини – до чиниите и чашите. Дори едната стока да не ви е необходима в момента, твърде голяма е вероятността да посегнете и към нея.
5. Думата „ново“ върху опаковката никога не се изписва на блед фон. За подобни рекламни акценти обикновено се използват ярки цветове като жълтото и червеното. Те сякаш „крещят“: „Обърнете внимание!“; „Това е суперпредложение!“; „Купете!“. И ние купуваме.
6. Стоките, които трябва да се реализират по-бързо или в по-голям обем, често се слагат в центъра на търговската зала. Подреждат се на купчини. На тези „острови“ продукцията изглежда по-привлекателно и е достъпна за вземане и разглеждане откъм всяка страна на купчината. Ако същият продукт е подреден на рафта между другите стоки, е по-вероятно да остане незабелязан.
За привличане на потребителското внимание се използват и различни рекламни материали: етикети, указателни табели, фирмени щандове.
7. Количките за пазаруване, в които спокойно може да се побере възрастен човек, са създадени толкова големи не само за удобство. Тяхната тайна „задача“ е да ни накарат да ги напълним с повече неща. Колкото и стоки да слагаме в тях, тяхното количество никога не изглежда толкова внушително, че да не си кажем: „Мога да взема и още нещо“. Затова, ако не се налага да пазарувате за цялата седмица, вземете си малка кошница, а не количка.
8. Друг капан за потребителите е зоната при касите, където се продават не много скъпи дреболии като дъвки, шоколад, бонбони и батерии. Често ги добавяме към покупките си автоматично, без да се замисляме.
9. Няколко думи и за магазините за дрехи. Огромни огледала се разполагат начесто на пътя на потребителя и рядко някой може да ги подмине, без да се огледа в тях. Виждайки се, ние решаваме, че не е зле да пробваме нещо от предлаганите стоки. В пробните пък огледалата са „вълшебни“ – винаги ни правят по-стройни. Е, как да не купите пола, в която изглеждате с два килограма по-слаби?! Поне докато не се огледате в огледалото у вас.
По-разумният шопинг
Съвети за избягване на непредвидени разходи
► Списъкът с покупки не само ви помага да купите всичко необходимо, но ви предпазва да не купите нещо излишно.
► Ако списъкът с планираните покупки не е дълъг, не си вземайте количка в супермаркета. Достатъчна ви е чанта или кошница.
► Не отивайте да пазарувате в супермаркета на гладен стомах. Апетитните миризми и неустоимите гледки неусетно ще напълнят вашата кошница с ненужни и непредвидени храни.
► Не ходете на шопинг, когато сте уморени или сте в лошо настроение. Тогава сте най-податливи на манипулацията на маркетинговите трикове. Има опасност да се хвърлите и да купите първата вещ, която ви попадне пред очите – само и само по-скоро да се приберете вкъщи и да си легнете.
► Ако от пръв поглед харесате някоя вещ, не я купувайте веднага. Излезте от магазина и се разходете до съседния. Възможно е след няколко часа, прекарани в разглеждане на други стоки, да разберете, че нямате нужда именно от тази вещ. Ако все пак решите, че ви трябва, върнете се и смело я купете.
► Преди да се доближите до касата, огледайте избраните от вас продукти по-критично. За всеки от тях се запитайте, дали наистина ви е необходим.
► За да не похарчите повече, по-добре не вземайте у себе си повече от предвидената сума.
Маркетинг в отговор на нашите чувства
Маркетолозите (а с тяхна помощ и магазините) не се притесняват да си „играят“ с емоциите на потребителя, въздействайки върху всичките му сетива.
Слух Музиката, която озвучава търговската зала, не е случайно избрана. Приятните мелодии повдигат настроението и създават положителни емоции. И съответният магазин се асоциира с нещо приятно, където ви се иска да се връщате отново и отново.
Освен това чрез музиката може да се регулира и потокът от потребители – по-динамичната кара хората да се движат по-бързо из магазина, а по-бавната – по-бавно и съответно – да харчат повече.
Обоняние Напоследък важна роля в стоково-паричните отношения играят и ароматите. Тези с релаксиращ ефект успокояват раздразнените клиенти. А тонизиращите – онези, които създават т.нар. ефект на бодрото настроение – ни карат да се чувстваме доволни от направената покупка.
Често в супермаркетите мирише на прясно изпечен хляб, кафе, ванилия и шоколад. В секцията с плодове може да ви замирише на портокали, при колбасите – на прясна шунка. Тези аромати се разпръскват в помещението с ясна цел – да събудят апетита на потребителя и да го накарат да купи съответната стока.
Обръщали ли сте внимание, че в туристическите агенциите мирише на море или на екзотични цветя; в автосалоните – на скъпа кожа; във финансовите отдели на учрежденията – на нещо ненатрапчиво и приятно. Ароматите ни водят за носа към съответния банков отдел, карат ни да влезем в този или онзи салон за красота или в точно определена стоматологична клиника.