ОТ БЕБЕ НА БЕБЕ И ОТ МОЛ НА МОЛ

От бебе на бебе и от мол на мол
от Теодора СТАНКОВА
Някои анализатори смятат, че пазарът на… молове бавно ще се разраства.
Сигурно са прави. В София от началото на тази година отвориха врати два големи мола, единият от които е най-големият магазин на Балканския полуостров. Говори се, че в близките няколко години в столицата моловете ще станат 20-ина. На мастити закрити базари по американски тертип ще се радват и в Пловдив, Русе, Монтана, Видин, Добрич, Благоевград, Кърджали, Шумен, в Силистра, в Плевен, в Сандански…
Молове се появяват и на места, където в радиус от 50 километра има-няма 2–3 милиона жители и има-няма 5–6 мола! На хората повече от това не им и трябва.
Голяма част от моловете, които ще бъдат завършени през следващите месеци, обаче ще останат полупразни. Това става ясно от доклад за състоянието на пазара на търговски площи за тази година на GVA Sollers Solutions. Причината за пустеещите магазини е, че предлагането непрекъснато се увеличава. В края на миналата година показателят „търговски площи в молове на 1000 души население“ средно за страната е в размер на 32 кв.м, докато в края на 2008 г. той е 25 кв.м, а в края на 2007 г. – едва 12 кв.м. А ако всички планирани за 2009 г. молове бяха открити, този показател щеше да бъде 58 кв.м.
У нас обаче масовата покупателна способност не е дорасла до западното ежедневие. И ако в София все пак има ниша за няколко такива мола, за 20 надали ще се намери. За малкия град пък е абсурд.
Моловете несъмнено са удобни – имат предимството да предлагат много „изкушения“ на едно място. Но който се надява на евтинийка в моловете, греши. Предлагат се твърде скъпи стоки – преобладават марковите дрехи. (Донякъде разбираемо – тези високи наеми все някак трябва да се плащат и това трудно ще стане с евтинийки.) Разбира се, и за тях си има купувачи, но около 80% от хората обикалят в моловете като в музеи. Тук цените не предполагат масово народно потребление. В една малка сладкарничка – нагъчкани масички и на самообслужване, най-евтиното кафе е 3 лв., а кроасанче с шоколад – 2,40 лв.
От друга страна, раждаемостта в България е сред най-слабите в света с тенденция към понижаване. Това показа доклад на ООН за нивото на раждаемостта в света през последните 30 години.
Колкото повече се затягат икономическите условия, толкова повече намалява броят на новородените бебета, а оттам и броят на покупателното население. И така – от двама души, имащи едно дете, какъвто е масовият случай, след едно поколение хората ще са наполовина. А истината е, че хората са тези, които купуват дрехи, обувки, храна, черна и бяла техника и всичко останало.
Неслучайно преди време експерт от МВФ препоръча инвестициите в молове у нас да се пренасочат към по-продуктивни дейности. Изказвания от този сорт обаче не са в състояние да обуздаят инвестиционно-покупателната страст.
На Запад има стотици молове, които са премахнати или са с променено предназначение. Само в САЩ те са над 300. Дали след време някои от плодовете на инвестиционната истерия у нас няма да ги сполети същата участ?