Работният ъгъл на ученика

Работният ъгъл на ученика
 
септември, 2009 г.
 
 
Започна новата учебна година. А това означава, че детето ви ще прекарва много време зад бюрото, пишейки домашните си. За да му е приятно и комфортно, е важно да организирате правилно
работното пространство в детската стая.
 
Психолозите смятат, че е по-добре да не обособявате отделни кътове за игри и учене в детската стая – децата така или иначе играят навсякъде, а рязката граница между двата къта може да предизвика отвращението им към ученето. В началото е добре ученето да е част от играта.
Изберете
 
мебелите за работния кът
заедно с детето. Съобразете избора им и с неговите вкусове, желания и с любимите му цветове. Не го наставлявайте, не потискайте инициативността му. Ако мебелите са избрани по негов вкус, ще се чувства по-добре в стаята. Изборът на цветовете също е от значение. Неподходящите цветови комбинация извикват чувство на дискомфорт. Отдайте предпочитание на меките тонове, които не дразнят очите (например пастелно розово).
По-ярките цветове също изглеждат чудесно в детска стая, но не прекалявайте с тях. Продължителният престой на детето в интериор с наситени ярки цветове може да предизвика умора, раздразнение и даже агресия.
 
Бюрото и столът пред него
трябва да съответстват на ръста на детето. Само така то ще бъде активно и работоспособно по-дълго време. Как да проверите дали тези мебели са по негова мярка? Когато детето седне, ръбът на бюрото трябва да опира гърдите му (така че то да може да опира лакти на плота), а краката му трябва да сключват прав ъгъл с пода, когато са сгънати в коленете, без да опират в бюрото.
Най-добре изберете стол с регулираща се по височина седалка и облегалка. Облегалката му не бива да е от вида „полегнала“, за да не се прегърбва детето ви време на работа. Гърбът му трябва да опира целият в облегалката – така гръбните му мускули няма да се уморят и стойката му ще е правилна. Обикновено бюрото се продава в комплект със стола, но въпреки това преди покупката трябва да се убедите, че на детето ви му е удобно да седи на тях.
 
Светлината
Както много ярката, така и приглушената светлина може да провокират умора и да развали зрението на детето. Най-добре е да разположите бюрото близо да прозорец, като светлината трябва да пада отляво (за левичарите – отдясно). Ако в стаята е достатъчно светло, не е необходимо по време на работа да пускате настолна лампа. Но в случай че естествената светлина е недостатъчна, тя ще ви бъде необходима. Ако детето пише домашните си вечер, не трябва да се ограничава само с осветлението на настолната лампа. Когато останалото пространство в стаята е тъмно, този контраст може да предизвика умора и да намали остротата на зрението му. Най-добро е съчетанието от аплици или светлинен корниз плюс лампа с насочена светлина на работното място.
 
Момчета и момичета
Условията, на които трябва да отговаря обзавеждането на детския работен кът, са различни за момчетата и за момичетата. Момчетата например се нуждаят от по-ярко осветление, отколкото момичетата. Ако светлината е недостатъчно силна, момчетата много бързо се уморяват и разсейват. Момичетата имат по-силно развита тактилност (чувственост при допир) и затова за тях е важно работното място да е подредено и комфортно. На момичетата повече ще им хареса стол с мека тапицерия и работна маса с приятен на допир плот. Момчетата имат нужда от движение, затова им е необходимо по-голямо пространство в работния кът. Движението стимулира мозъчната им дейност и намалява импулсивното поведение. Затова изберете стол или кресло на колелца, което ще им осигури движение по време на умствена работа.
 
 
ВСИЧКО ПО РАФТЧЕТАТА
Сигурно и вашето дете пише домашните си с неохота – оправдава се, че е уморено, че не може да си намери химикалката, че ще си научи уроците по-късно или че днес въобще няма домашни… Ако обаче правилно организирате работното му място, то ще сяда на бюрото си и без уговорки и извинения.
 
1. Лесно за разпознаване
Ще ви трябва подвижен контейнер с отделения за съхраняване на дребните ученически пособия. На всяко отделение залепете стикер с описанието на джунджуриите, които се намират в него.
За отделните листове с тестове или задачи пригответе големи папки (с механизъм за прикрепване на листовете). Учебниците подредете по височина на етажерка над бюрото. Надпишете гръбчетата им, ако сте ги подвързали, за да може детето веднага да намира учебника, който му трябва.
 
 
2. Удобно за изваждане
Не избирайте за ученическия кът шкафове със стъклени или огледални вратички. И не оставяйте тежки речници, дебели книги и обемни предмети на високите полици. На детето ще му е трудно да си ги взима само.
 
 
3. Любимите играчки
Играчките съхранявайте в отделна кутия, която можете да прибирате под бюрото. На полиците над бюрото оставете само най-любимата от тях, така че детето ви да може във всеки един момент да я стига. Можете да прибирате играчките в кош или в подвижен контейнер с отделения. На всяко отделение залепете някаква картинка, която детето да може да асоциира със съдържанието на отделението.
 
 
4. Приятно за работа
Много е важно пред очите на детето да са разположени нагледните пособия, които най-често ще му трябват при ученето – таблицата за умножение, географска карта или глобус. Поставете на бюрото часовник. На всеки половин час работа детето трябва да почива 10 минути. Часовникът ще му подсказва кога да спре за почивка. Закачете календар на стената. В него отбелязвайте родителските срещи, контролните работи и ученическите празници. Не забравяйте да отбележите и дните на ваканциите, както и рождените дни на членовете от семейството.
 
5. Спестете място
Ако детската стая не е голяма, за да осигурите пространство на детето, монтирайте шкафовете под тавана. Във „висящите шкафове“ освен книги и учебници можете да приберете всичко, което е излишно и пречи на учебния процес – несезонни дрехи или спортни принадлежности.
 
 
6. Закачете рисунки
За да може детето да украси стаята си със свои рисунки, закрепете на стената дървено табло. На него то ще закача любимите си рисунки. Така стените на стаята няма да пострадат. На това дървено табло можете да монтирате и кукички, на които детето да закача раницата или връхните си дрехи.
 
 
7. Мястото за компютъра
На работното място на ученика по правило не остава място за компютъра. Като компромис можете да се спрете на ъглова работна маса с произволно голяма писалищна площ и лево- или десностранно рамо, където ще поставите компютъра.