от Албена УВАКОВА
© Viacheslav Krisanov | Dreamstime.com
Има много суеверия, че не бива да се поднасят цветя на мъж. Бизнес етикетът в европейския му вариант също не допуска цветарките да печелят от контактите ни с делови партньори. И мъжете се оказват лишени от изживяването да получат красиво допълнение към подаръка.
Защо цветята не се възприемат като подарък за мъж? Може би феминистките трябва да се замислят не е ли това своеобразна дискриминация. За радост не всички справочници по бизнес етикет са единни в тази си забрана – някои допускат „разцъфнали“ жестове на внимание и благодарност към мъжете, но има
строги изисквания
към вида и формата на букета.
► На мъжете могат да се подаряват цветя, но не какви да е и не при всякакви случаи. Поднасят се предимно на юбилей или при връчване на награда. Ако сте поканени на гости или на рожден ден, можете да избегнете конфузна ситуация, като изпратите букет преди или след гостуването ви и го адресирате до цялото семейство.
► Като мъжки се асоциират едрите цветя в наситени тонове: амарилис (хипеаструм), гладиоли, гергини, ириси, орхидеи, стрелиции, слънчогледи, рози, хризантеми. Те трябва да бъдат и задължително с дълги дръжки и оформени в продълговата форма – това символизира мъжкото начало и… устрема към върха. Но букетът по делови повод не бива да бъде и прекалено голям – препоръчва се височината му да не надвишава 35 см, а диаметърът да е подходящ, за да се побере във ваза. Няма да е зле да си представим предварително как ще изглежда мъжът с огромен букет в ръка и
да се смилим над него
► Ако случаят е тържествен и официален и трябва да поднесете кошница, то нейната височина и на цветята в нея е строго регламентирана от етикета – съотношението е 3:5. Гаранция за устойчивост е диаметър от 50 см на основата. Ала съвсем не е задължително букетът да е много богат, за да изрази достойно важността на събитието и вашето лично отношение към него. Японците казват: „Едно цвете предава великолепието на цветята по-добре, отколкото сто.“
► Цветовете имат огромно значение. Меките, нежни и пастелни тонове са характерни за женските букети. Мъжките носят посланието на силните и наситени цветове – особено подходяща е комбинацията от червено и жълто. Тя символизира увереност, солидарност и активност. Разбира се, нелепо е на делови партньор да поднесете червени рози. За щастие на пазара ни има предостатъчно сортове в оранжево-жълта или жълто-червена гама от същите цветя. Допустими още са виолетовият и синият цвят. Розовото е абсолютно забранено, а с белите цветя трябва да се внимава – в някои страни те са символ на траур. Броят е нечетен и ако някой ден в офиса си получите дузина рози, то това означава само едно –
ухажорът ви не е от България
Всъщност прието е, че единствено 4-те цветя са символ на смъртта, но по-добре е да не експериментирате в тази посока.
► Каква опаковка позволява етикетът? Семпла и строга – без всякакви излишни и претрупващи декоративни елементи. Панделката е от органза или някаква друга тъкан, не хартиена. Задължителни са по-приглушените, естествени тонове на хартията. Аз лично предпочитам тези нюанси и когато подарявам букет на жена или дори и на дете. Защото мисля че твърде шарените хартийки и аранжировки отклоняват вниманието от основното в един букет. А хартията понякога е толкова ярка и пъстра, че цветята в тях стоят някак излишни. В теорията на рекламата това се нарича „елемент вампир“. Той привлича и изсмуква вниманието от основното послание. Така е и с букетите. Имате ли спомен от холивудски филм за букет, който да е толкова „щастливо“ нашарен? Аз – не. Та нима нямат стилисти там! Най-много ми харесва целофанът, колкото и тоталитарно обременен да е той. Но това е лично предпочитание – законите на българския пазар днес са неумолимо и безпрекословно различни.
► Във всяка композиция трябва да има един акцентиращ цвят. Ако се позволи на погледа да се разконцентрира, то това би довело до отрицателно впечатление. А какво сграбчва сетивата в първите секунди и какво създава първото впечатление, е особено важно не само в деловите отношения. От значение са излъчването, жестовете и облеклото; от значение са и подаръците. Трябва предварително да решим какъв ще бъде фокусът – капан за вниманието на отсрещната страна – и да го изчистим от излишества, за да бъде запомнящ се. Дори и деловият букет е подвластен на това основно правило в етикета. Колкото и този етикет да е нееднозначен по въпроса за поднасянето на букет на мъж.
От какво лишаваме мъжете си
когато не им подаряваме цветя? На всяка закоравяла мъжемразка ще припомня една легенда от дзенбудизма. Произходът на тази религиозна философия се свързва с легендата за цветната проповед на Буда Гаутама от XIV век: „Той събрал един ден учениците си за разговор, но застанал пред тях и продължително мълчал. Някои го помислили за болен или уморен. Тогава Буда мълчаливо вдигнал едно цвете. Някои се втурнали да размишляват и интерпретират какво означава това. Но напразно. Само един от учениците, Махакашяпа, мълчаливо се вгледал в цветето и получил специално прозрение директно от ума на Буда и отвъд думите. Той разбрал истинското неизразимо значение на цветето и Буда му поверил всички свои умения.“
За повече митологични подробности влезте в „Уикипедия“. А за повече емоции поднасяйте на всичките си мъже цветя. Струва ми се справедливо да имат своя шанс да ги получават.