ФАЙЛ STYLE

 

Файл Style
от Мирен СЛАВОВА
април, 2013 г.
Пътят до нея преминава през три ключови думи My Beautiful I. Създала е студио за индивидуални анализи на цветовете и стила на дрехите, за да подпомага хората в разбирането им как да се обличат, така че да изразяват красота си. Казва, че външната красота не е силна, ако човек не е красив и смислен отвътре.
Тя не е от онези, които се опитват да поправят другите. А от тези, които искат да подпомогнат общуването между хората. Онова – усмихнатото и пълноценното. Ако не ви се вярва, че цвят или стил могат да ви помогнат да бъдете ведри, успешни и уверени, запознайте се с Маргарита АСАДУРОВА.
– Маргарита, кое е най-важното, което научава човек, когато дойде в твоето студио?
– Разбира кои са силните му страни и кои са цветовете и дрехите, които ги подкрепят.
– Не е ли достатъчно например жените да спазват съветите на модните списания?
– Хората възприемат съветите на списанията за даденост, защото имат нужда все пак нещо да следват. Човешката фигура и излъчване обаче са с необозрим брой вариации, които не могат да бъдат натикани в калъпи. В своята работа аз използвам система, в която има логика, но правилата в нея не са „по принцип“. Аз се водя от хората, а не от идеята за пропорция, структура и т.н.
– Разбирам, че цветовете са разделени на сезони…
– Да, и обикновено за конкретния човек работи само един сезон. Различните цветови сезони имат и доминиращи характеристики. Преобладаващото качество, което съответства на сезона, се нарича доминанта. Чрез доминантата се свързваме с другите хора. Независимо дали го осъзнаваме, или не, другите ни възприемат през нея. Получава се двойственост в излъчването, ако чрез цветовете или стила на дрехите човек изпраща послание, различно от това на доминантата му. Този, с когото общуваме, усеща доминантата ни, но и „разчита“ посланието на дрехите ни. Тогава общуването не е стабилно, затруднено е. Но когато доминантата и дрехите са в хармония, тогава има и спокойствие, и сигурност в общуването.
– Би ли изброила цветовите сезони и доминиращите им характеристики?
– В „зима“ попадат ярките, студени, наситени нюанси. Силата е характерна за излъчването. Сила може да означава яснота, категоричност, както и спокойствие и стабилност.
В „лято“ са пастелните, светли и студени нюанси. В излъчването преобладава нежност, деликатност. Тук попадат хора, които са по-обрани, по-дистанцирани, с по-сдържани характери.
В „пролет“ са ярките, светли и топли нюанси. Виталността доминира в излъчването. Тук са много подвижните, бързи, дейни хора.
В „есен“ попадат пастелните, топли и наситени нюанси. Излъчването е меко, уютно, топло. Мъдри хора. Пак имаме интензитет на енергията, но и топлина, и дълбочина.
– Освен от анализа на цветовете много от хората се възползват и от анализа на стила, който правиш?
– И анализ на стила е необходим. Доста хора си мислят, че изразяват много от себе си, а всъщност обличат дрехи, които са ги натикали вдън земя. И казват: „Ами, хората не ме забелязват!“. Ами, как ще те забележат?! Не, че трябва да си сложиш перо на главата, за да те забележат. Понякога трябва да махнеш от аксесоарите, които носиш, за да станеш забележим. Зависи от човека.
– Дали хората не стават „пленници“ на това, което научат при теб?              
– Всъщност цветовете и техните нюанси са възможности, с които човек може да твори непрекъснато. Едни от тях те подкрепят толкова добре, че лицето ти изглежда изразително дори без грим. С други нюанси изглеждаш болнав, кожата ти изглежда прежълтяла. Цветовете са страшна магия! Те много силно се променят от контекста, в който ги виждаме. Включително и от контек­ста на цвета на нашето лице и черти. Най-важен е цветът, който е близо до лицето. Цветът на кожата се променя, когато го видим до определен цвят. С един цвят тенът ти прежълтява, друг дава възможност да се видят всички неравности по кожата, с трети изглеждаш, все едно имаш воал пред лицето. Ако на теб цветовете, които дават такъв ефект, ти харесват – няма забрана да не ги носиш. Но е добре да знаеш, че имат такъв ефект. И ако те питат „болна ли си днес“, не се чуди. Колегите не са недобронамерени. Просто улавят ефекта на цвета върху теб.
– Как да избегнем грешките, които правим в магазина?
– Палитрата с мостри от материи в различни цветове е добър помощник. Когато отидеш в магазина, сравняваш цвета на дрехата с нюанса от палитрата. Ако е твоят или в същата тоналност – купи го. По този начин изключваме грешките, които правим, когато купуваме дрехи. Гардеробът на огромен процент от жените е пълен с дрехи, които те не носят. Освен, че е загуба на пари, това е и много потискащо. „Няма какво да облека!“ – позната мантра, нали?
– Нормално. Любопитството към начина на обличане започна, когато си отиде социализмът…
– Десетилетия наред преди това имаше една мода, която всички следвахме и никой не си задаваше въпроси. Сега обаче само в един сезон (дори в един полусезон) стават актуални всички възможни стилове и цветове. Списанията още правят опити да обобщят цветовите тенденции, но това е почти невъзможно, защото всичко „излиза“, всичко е актуално.
Много по-важно е човек да тръгне от себе си, за да се ориентира в това огромно многообразие. Човекът има собствен център, до който се опитвам да стигна по време на анализите. Когато „извадиш“ личността си на преден план, дрехите се превръщат в отличен акомпанимент.
– Все пак вероятно ти следиш модните тенденции?
– Разбира се. Модата е другата ми страст, тя е специфичен език – този на дизайнерите и хората на изкуството. Модните тенденции имат значение, но моята работа е да свържа хората с тях. Защото какво от това, че се появяват толкова нови неща, когато ние продължаваме да ходим с дънки и пуловери?
– Така е по-удобно…
– Това е заблуда. Мислим, че ако нещо е хубаво, не е удобно. Идеята за определени дрехи и стилове ни е много по-неудобна, отколкото самите дрехи и стилове. Индивидуалният стил, който откриваме в студиото по време на анализите, всъщност е ужасно удобен за самите хора. Нищо, че на тях може да им изглежда неудобен.
– Какво „диктуват“ модните подиуми за този сезон?
– Много по-важно е какво се появява в магазините у нас. Едни неща могат да се купят в Европа, други – в Америка. Аз съм длъжна да знам каква е вълната в магазините в България, защото имам клиенти, които след анализа се нуждаят от шопинг консултации.
– Какво има сега в магазините?
– Сега например има много категорична тенденция на черно-бялото. Независимо дали списанията са я показали, или не, това е тенденцията, защото такива дрехи могат да се намерят тук.

– Твоята услуга е вид себепознание. От отговорност към себе си ли идват хората при теб? Или пък защото имат проблем и това е поредното, което опитват, за да „отпушат“ живота си?

– Няма единен профил на хората, които идват. Те са от 13-годишни деца до 70-годишни възрастни. Има такива, които идват само за да се научат по-лесно да избират дрехи в магазина. Но идват и такива, които казват: „Искам да променя живота си и започвам от дрехите“. Дрехите са наистина страшно подкрепящи за етапи на промяна. Избираме ги всеки ден, те са инструменти за изразяване. Важното е да осъзнаем, че чрез тях можем да влияем върху начина, по който се представяме пред другите и да повдигаме самочувствието си. Когато облечеш хубавите за теб дрехи, ти грейваш. Хората го виждат и те грейват срещу теб. Какво по-хубаво от това да видиш тази реакция, ти също да заредиш хората, и положителната енергия да се завърти?!